Kako unaprijediti konkurentnost EU industrije 

Industrija je temelj gospodarstva i prosperiteta EU-a, te je sastavni dio digitalne i zelene tranzicije, stoga je potrebno osigurati adekvatne uvjete za inovacije, ulaganja i zapošljavanje. Sve to zahtijeva jednake uvjete s međunarodnim konkurentima, u smislu regulatornih i fiskalnih opterećenja te pristupa tržištima i resursa.

Skupina poslodavaca objavila je dokument "Kako unaprijediti konkurentnost EU industrije ", dokument je na engleskom jeziku na ovoj poveznici: https://europa.eu/!PVM8tH

  

Nagrade EU-a za ekološku proizvodnju

Nagrade EU-a za ekološku proizvodnju zajednički organiziraju Europska komisija, Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO), Europski odbor regija (OR) i organizacije COPA-COGECA i IFOAM Organics Europe. Nagradama se želi odati priznanje izvrsnosti u cijelom ekološkom lancu vrijednosti te nagraditi najbolji i najinovativniji akteri u ekološkoj proizvodnji EU-a.

Riječ je o prvim nagradama za ekološku proizvodnju na razini EU-a, koje su osmišljene kao daljnji koraci u vezi s Akcijskim planom za razvoj ekološke proizvodnje, koji je Komisija usvojila 25. ožujka 2021. i koji počiva na postavci da je za poticanje ekološke proizvodnje potrebno povećati potražnju potrošača za ekološkim proizvodima. Da bi se to postiglo, među ostalim, građani i građanke trebaju biti više svjesni karakteristika i prednosti ekološke proizvodnje. Akcijski plan stoga uključuje godišnju dodjelu nagrada kojima se odaje priznanje izvrsnosti u ekološkom vrijednosnom lancu. Te će se nagrade prvi put dodijeliti 2022.

EGSO već godinama ima vodeću ulogu u zagovaranju održivije i sveobuhvatnije prehrambene politike u EU-u. U svom mišljenju o Akcijskom planu, usvojenom u rujnu 2021., EGSO prepoznaje ulogu ekološke poljoprivrede u postizanju ciljeva europskog zelenog plana i izražava uvjerenje da je Akcijski plan za razvoj ekološke proizvodnje čvrst temelj za održivi razvoj ekološkog sektora. EGSO također smatra da potrošače treba informirati o prednostima i izazovima koje donose ekološki proizvodi. Stoga se želi uključiti u aktivnosti za podizanje svijesti o ekološkoj proizvodnji, kao što su godišnji Dan ekološke proizvodnje EU-a i nagrade za izvrsnost u svim sektorima ekološkog prehrambenog lanca.

EGSO je bio pozvan da sudjeluje na službenom obilježavanju prvog Dana ekološke proizvodnje EU-a 23. rujna 2021., na kojem je sudjelovao i povjerenik Janusz Wojciechowski, a također je i suorganizator Nagrada EU-a za ekološku proizvodnju, zadužen za dodjelu triju nagrada.

Natječaj za Nagrade EU-a za ekološku proizvodnju obuhvaća sedam kategorija i osam nagrada, kojima se odaje priznanje akterima u cijelom ekološkom lancu vrijednosti koji su razvili izvrstan, inovativan, održiv i inspirativan projekt koji stvara istinsku dodanu vrijednost za ekološku proizvodnju i potrošnju.

Konkretnije, EGSO je odgovoran za tri nagrade kojima se nagrađuju izvrsne, inovativne, održivi i inspirativni:

  • MSP-ovi koji prerađuju hranu,
  • Trgovci hranom,
  • Restorani/ Prehrambene usluge.

Razdoblje prijave za osam nagrada EU-a za ekološku zaštitu otvoreno je od 25. ožujka do 14. svibnja 2023.! Prijave su bez papira, na svim jezicima EU-a, jednostavne i brze za popunjavanje: https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/farming/organic-farming/organic-action-plan/eu-organic-awards_en.  

 

 Rasprava povodom Međunarodnog dana žena: Ukidanje rodnih stereotipa u obrazovanju osnažit će žene da razmišljaju na veliko 

Na Međunarodni dan žena 2023., Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO) održao je raspravu o razbijanju rodnih stereotipa u obrazovanju, koji još uvijek sprječavaju djevojke i mlade žene u odabiru studija i karijere te u postizanju svog punog profesionalnog potencijala.

Rodni stereotipi i uloge usađuju se od ranog djetinjstva, često sprječavajući žene i muškarce da slijede svoj željeni profesionalni put u životu. Dekonstrukcija rodnih stereotipa spora je i mukotrpna te zahtijeva napore cijele zajednice, u rasponu od obuke nastavnika i rješavanja rodno diskriminirajućeg jezika u medijima i školama, do privlačenja više žena u tehničkim ili znanstvenim sektorima i više muškaraca u profesijama koje tradicionalno se doživljavaju kao ženskim, poput predskolskog i osnovnog obrazovanja ili skrbi.

Rodni stereotipaovi u obrazovanju kasnije dovode do segregacije tržišta rada, s mnogo manje žena koje rade na visoko plaćenim poslovima ili u znanstvenim područjima. Gotovo tri četvrtine studenata u inženjerstvu, proizvodnji i građevinarstvu su muškarci, dok žene čine većinu studenata u području zdravstva i socijalne skrbi. Žene čine samo 41% znanstvenika u EU-u i samo jednu od pet IT stručnjaka.

Nadalje, nedavne studije pokazale su ogroman negativan utjecaj rodnih stereotipa na gospodarstvo, s procjenama da ograničene obrazovne mogućnosti za djevojčice koštaju zemlje između 15 i 30 trilijuna američkih dolara u izgubljenoj životnoj produktivnosti i zaradi. Druge procjene pokazuju da bi veći broj djevojaka i žena u znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici (STEM) povećao BDP EU-a za 610 milijardi eura do 2050. godine.

 

 EGSO Dani civilnog društva

 

 Dani civilnog društva Europskog gospodarskog i socijalnog odbora (EGSO) održani su od 1.do 3. ožujka i okupili su predstavnike iz više od 500 organizacija civilnog društva. 

Otvarajuci ovo dogadjanje predsjednica EGSO-a Christa Schweng naglasila je kako su organizacije civilnog društva posljednjih godina pod sve većim pritiskom. Mnogi se bore za preživljavanje i suočavaju se s problemima financiranja. EGSO je više puta skrenuo pozornost na ova vrlo alarmantna pitanja.

 Dubravska Šuica, europska povjerenica za demokraciju i demografiju, naglasila je da demokraciju ne možemo uzeti zdravo za gotovo. Ne možemo naše civilno društvo uzeti zdravo za gotovo. Vidjeli smo sjajan rad organizacija civilnog društva diljem Europske unije. I pokazujući veliku hrabrost, također u Ukrajini. Naglasila je djelovanje Komisije kao odgovor na Konferenciju o budućnosti Europe, pri čemu je 80% zakonodavnih inicijativa ove godine izravan rezultat prijedloga građana na Konferenciji.

 Dani civilnog društva EGSO-a 2023. završili su 3. ožujka nizom prijedloga za ne samo zaštitu, već i za proširenje građanskog prostora EU-a i osiguravanje čvrstih temelja mlađih generacija u kojima mogu izgraditi dinamično civilno društvo.

Više informacija o danima civilnog društva može se naći na ovoj poveznici: Civil Society Days 2023 | European Economic and Social Committee (europa.eu)

 

 Konferencija dioničkih platformi kružnog gospodarstva

 

Godišnja konferencija dioničkih platformi kružnog gospodarstva koja se održala 27. i 28. veljače pod nazivom "Oporavak, otvorena strateška autonomija i otpornost" okupila je oko 1000 sudionika online i fizički tijekom dva konferencijska dana.

Na konferenciju su, među ostalim, sudjelovali potpredsjednik Europske komisije Timmermans, predsjednik EGSO-a Schweng i ministra okoliša Pourmokhtarij, povjerenik za okoliš Sinkevičius.

Više informacija o ovoj konferenciji i dioničkoj platformi kružnog gospodarstva: Homepage | European Circular Economy Stakeholder Platform (europa.eu) 

Tvoja Europa, tvoje mišljenje

 

Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO) odrzao je 23. i 24. ožujka 2023. u Bruxellesu, 14. izdanje događanja „Tvoja Europa, tvoje mišljenje”. U okviru događanja „Tvoja Europa, tvoje mišljenje” (YEYS) 35 škola – po jedna iz svake od 27 država članica EU-a i sedam zemalja kandidatkinja za članstvo u EU-u te jedna od europskih škola u Bruxellesu – sudjelovali su u dvodnevnom skupu na kojem su se održavale rasprave, radionice i interaktivne aktivnosti povezane s određenim aktualnim pitanjem važnim za mlade. Iz Hrvatske na događanju je sudjelovala je gimnazija Antun Matija Reljković iz Vinkovaca.

Ovogodisnje događanje posvećeno je dijalozima mladih o demokraciji. Svrha je podići svijest o demokratskim vrijednostima, a istodobno poticati kritičko razmišljanje i sudjelovanje mladih. Cilj je događanja pomoći mladima da razumiju što europske vrijednosti predstavljaju i što aktivno građanstvo znači u participativnoj demokraciji.

Radionicama s malim brojem sudionika te pregovorima i raspravama namijenjenima postizanju konsenzusa, ovaj susret mladih ima za cilj podići svijest o načinu na koji se dolazi do društvenih dogovora između skupina koje imaju različite interese.

Te radionice bavile su se ij srodnim problematičnim temama kao što su sloboda govora, međugeneracijska solidarnost i pravda ili utjecaj postupka donošenja politika EU-a na mlade.

Učenici i učenice sastavili su 42. preporuke, koje će se proslijediti europskim institucijama i visokopozicioniranim donositeljima odluka i tvorcima politika u EU. 

  1. Plenarno zasjedanje, ožujak 2023.

 U Bruxellesu je 22. i 23. ozujka 2023. održana 577. plenarna sjednica Europskog gospodarskog i socijalnog odbora (EGSO).

Na sjednici su održane slijedeće rasprave :

„Poslije krize: Koji bi put energetska politika EU-a trebala slijediti?”, povezano s usvajanjem mišljenja TEN/791 „Stanje energetske unije 2022.”; sudjeluje: Kadri Simson, povjerenica za energetiku.

„Prema snažnim, uključivim i otpornim tržištima rada u Europskoj uniji”, povezano s usvajanjem mišljenja SOC/750 „Jačanje uloge i neovisnosti tijela za ravnopravnost”; sudjeluje: Marina Elvira Calderone, talijanska ministrica rada i socijalne politike.

„Izgradnja partnerstava s civilnim društvom radi bržeg postizanja ciljeva održivog razvoja”, s veleposlanicom Lachezarom Stoevom, predsjednicom Gospodarskog i socijalnog vijeća Ujedinjenih naroda.

„Ujedinjeni za demokraciju: organizacije poslodavaca, radnika i civilnog društva za održivu demokratsku budućnost”, povezano s usvajanjem rezolucije EGSO-a „Ujedinjeni za demokraciju”, sudjelovali su: Věra Jourová, potpredsjednica Europske komisije zadužena za vrijednosti i transparentnost, Daryna Onyshko, predsjednica Europske mreže mladih za demokraciju, Brikena Xhomaqi, supredsjednica Skupine za vezu EGSO-a s europskim organizacijama i mrežama civilnog društva, Liina Carr, tajnica Europske konfederacije sindikata (ETUC), Ken Godfrey, izvršni direktor Europskog partnerstva za demokraciju, i Helfried Carl, partner i suosnivač Instituta za inovacije u politici i osnivač inicijative Europska prijestolnica demokracije

 

Rezolucija EGSO: „Ujedinjeni za demokraciju”

 

Europski gospodarski i socijalni odbor predlaže konkretne radnje za suzbijanje prijetnji demokraciji u EU-u

Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO) održao je 23. ožujka plenarnu raspravu i usvojio rezoluciju pod naslovom „Ujedinjeni za demokraciju” s konkretnim prijedlozima za jačanje demokracija i demokratskih vrijednosti diljem Europske unije. Kreatori politika, stručnjaci i predstavnici organiziranog civilnog društva složili su se da su građansko obrazovanje, bolje financiranje socijalnih partnera i fokus na lokalnu dimenziju ključni za demokraciju u Europi.

Indeks demokracije 2022. Democracy Index 2022 pokazuje da je globalna demokracija u opadanju, pojačana posljedicama pandemije, inflacije, nestašice energije i rizika svjetske ekonomske krize. U EU-u 10 država članica svjedoči autoritarnim promjenama koje ugrožavaju europska temeljna prava. Građanski prostor se smanjuje, a sposobnost tih zemalja da svojim građanima osiguraju ključna javna dobra je ugrožena. Aktualni prosvjedi u Francuskoj su to naglasili.

Europski izbori 2024. bit će test političke volje, a organizacije mladih igrat će ključnu ulogu u mobiliziranju onih koji prvi put glasaju i mladih birača, rekla je predsjednica EGSO-a Christa Schweng, ali moramo ići dalje od izbora. Moramo bolje podržati naše mlade, ponovno se povezati s njima u demokratskom procesu i osnažiti ih za punopravno aktivno građanstvo. Cijeli tekst rezolucije nalazi se ovdje Rezolucija.

 Ključne točke izdvojenih usvojenih mišljenja

(Poveznica na sva usvojena mišljenja: Opinions | European Economic and Social Committee (europa.eu)

 REX/566 –„Akcijski plan za mlade u okviru vanjskog djelovanja EU-a”

Referentni dokument: REX/566-EESC-2022

 EGSO:

iako pozdravlja Akcijski plan za mlade u okviru vanjskog djelovanja EU-a, naglašava da bi njegovo uvođenje i provedba mogli biti izazovni, što će zahtijevati praćenje i nadzor. Tijekom provedbe potrebno je posvetiti kontinuiranu pozornost najmarginaliziranijim mladim ljudima i jednakom usmjerenošću na potporu mladima na terenu, u lokalnim zajednicama;

izražava želju da aktivno sudjeluje u provedbi Akcijskog plana za mlade;

smatra da su stručnost i iskustvo organizacija mladih u EU-u i diljem svijeta odličan resurs u provedbi tog plana, i za Europsku komisiju i za delegacije EU-a;

preporučuje da se ciljne zemlje potiču na uspostavu vlastitih konkretnih namjenskih politika za mlade i nacionalnih vijeća mladih ili ekvivalentnih struktura te da im se za to osiguraju alati;

smatra da bi aktivnosti usmjerene na obrazovanje trebale biti usredotočene na ravnopravnost, osobito zaštitu djevojčica, te da bi se uz pomoć strategija trebalo angažirati one do kojih je najteže doprijeti;

pozdravlja i potiče uspostavljanje poveznica s radom Ujedinjenih naroda i njegovih agencija u tom području, osobito u pogledu Programa za mlade, mir i sigurnost, te svih sinergija s Odborom UN-a za prava djeteta.

 

TEN/794 –Drvna gradnja kao način za smanjenje emisija CO2 u građevinskom sektoru

Referentni dokument: TEN/794-EESC-2022

Opinion Type: Istraživačko mišljenje ̶ predsjedništvo

 

EGSO zauzima sljedeća stajališta:

 Povećanje upotrebe održivog drva u građevinarstvu, posebno u izgradnji javnih zgrada, ključno je za smanjenje emisija ugljika i mora se promicati aktivnim i odgovornim gospodarenjem šumama u EU-u.

Kvalitetni postupci javne nabave, uključujući omogućavanje inovativnih rješenja i primjenu kriterija održivosti i životnog ciklusa, preduvjet su za postizanje klimatskih ciljeva i promicanje drvne gradnje.

Ključno je utvrditi minimalne standarde za emisije ugljika tijekom životnog ciklusa zgrada i za odgovarajući zahtjev za izvješćivanje o ugljiku u građevinskom sektoru.

Trebalo bi preispitati prepreke izgradnji drvne sirovine koje proizlaze iz formalnih, pravnih i tehničkih zahtjeva s obzirom na njihovu nužnost u pogledu kvalitete planiranja.

 

TEN/791 – Stanje energetske unije 2022.

Referentni dokument: TEN/791-EESC-2022

Referral: COM(2022) 547 final

 

EGSO:

smatra da središnja i aktivna uloga građana, koji bi trebali biti glavni interes politika, nije primjereno uzeta u obzir u dokumentu EK niti u prilozima. Građani bi trebali u središtu energetske unije, tako da ih se integrira u tržište i da postanu prozumenti;

ističe nedostatak jasne europske koordinacije tijekom energetske krize i, kao dio odgovora, poziva na uspostavu instrumenta utemeljenog na modelu SURE kako bi se pružila potpora radnicima i poduzećima u poteškoćama;

žali zbog činjenice da se u izvješću ne razmatraju na odgovarajući način dvije teme: „strateška energetska autonomija”, koja je i dalje u sjeni, s naglaskom isključivo na neovisnosti o uvozu energije iz Rusije, i važnost sveobuhvatnih politika zapošljavanja, vještina i socijalnih politika.

 

NAT/888 – Strategija EU-a za gnojiva

Referentni dokument: NAT/888-EESC-2022

Opinion Type: Neobavezno

 

EGSO:

pozdravlja komunikaciju Komisije o osiguravanju dostupnosti i cjenovne pristupačnosti gnojiva jer je globalna kriza s gnojivima, koja je započela početkom 2021. i pogoršala se nakon izbijanja rata u Ukrajini, posebno izražena u Europi gdje se poljoprivrednici suočavaju i s rekordnim cijenama i s nestašicom zaliha. Aktualna situacija prijetnja je europskoj poljoprivredi i globalnoj sigurnosti opskrbe hranom;

naglašava da su potrebne hitne mjere na nacionalnoj razini kako bi se ograničio učinak krize s gnojivima. Osim mogućnosti izravne potpore najpogođenijim proizvođačima dušika i poljoprivrednicima putem državnih potpora (koje podliježu proračunskim ograničenjima, povećavaju rizik od narušavanja tržišnog natjecanja i za koje bi trebali biti propisani uvjeti), EGSO smatra da su potrebne korektivne mjere kako bi se poboljšalo funkcioniranje tržišta gnojiva EU-a jer će one vjerojatno imati veći učinak na poljoprivrednike i biti troškovno učinkovitije za porezne obveznike;

preporučuje poduzimanje mjera koje uključuju obustavu uvoznih carina EU-a na sva gnojiva, olakšavanje logistike gnojiva i regulatornu fleksibilnost kako bi se riješilo pitanje opskrbe gnojivom i cijena gnojiva olakšavanjem uvoza i domaćeg tržišnog natjecanja;

smatra da su potrebne srednjoročne mjere kako bi se ograničila ovisnost EU-a o uvoznim anorganskim gnojivima i smanjio ekološki otisak gnojidbe usjeva. Njihov bi cilj trebao biti ograničavanje upotrebe gnojiva povećanjem učinkovitosti biljnih hranjivih tvari, djelomičnom zamjenom sintetičkih gnojiva recikliranim stajskim gnojem i drugim otpadom te poboljšanjem samodostatnosti Europe u proizvodnji gnojiva;

nadalje poziva na to da se pri donošenju novih mjera uzmu u obzir socijalni aspekti povezani s poljoprivrednicima (na koje cijene gnojiva snažno utječu), potrošačima hrane (koji se suočavaju s inflacijom cijena hrane) i radnicima u industriji;

potiče EU da pojača mjere protiv globalne nesigurnosti opskrbe hranom, uključujući promicanje transparentnosti, dostupnosti i učinkovite upotrebe gnojiva. Globalnu trgovinu gnojivima trebalo bi olakšati održavanjem otvorenih tržišta, izbjegavanjem izvoznih ograničenja i zabrana, povećanjem proizvodnje gnojiva i širenjem logističkih ruta.

 

NAT/887 –Certifikacija uklanjanja ugljika

Referentni dokument: eesc-2022-06159-00-00-ac-tra-hr.docx Unrestricted

Prijedlog uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o uspostavljanju okvira Unije za certifikaciju uklanjanja ugljika … stavak 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije 

 

EGSO:

pozdravlja prijedlog Komisije o okviru EU-a za certifikaciju uklanjanja ugljika te prepoznaje potrebu za povećanjem uklanjanja ugljika i promicanjem regenerativnih praksi uz zadržavanje glavnog fokusa na ključnom smanjenju emisija stakleničkih plinova kako bi se ograničilo globalno zagrijavanje;

uviđa da diljem Unije trenutačno postoje različiti sustavi validacije i nagrađivanja uklanjanja ugljika te da zajednički okvir za certificiranje ima potencijal pružiti jasnoću i pouzdanost mjerenju i provjeri klimatskih koristi uklanjanja ugljika, dok je i dalje potrebna veća jasnoća u pogledu očekivanog vremenskog okvira za potpunu provedbu, uzimajući u obzir skup tijela i jedinica za certificiranje koji će se morati uspostaviti;

poziva na to da se očekivano trajanje skladištenja ugljika i rizici za poništenje jasno odražavaju u upotrebi različitih certifikata za uklanjanje ugljika kako bi se spriječio manipulativni zeleni marketing;

poziva na dodatne zaštitne mjere u pogledu vrijednosti i upotrebe certifikata te poziva Komisiju da pruži smjernice za utvrđivanje odgovarajućih zahtjeva koji se mogu podnijeti na temelju različitih slučajeva certificiranog uklanjanja ugljika;

poziva Komisiju da osigura da se metodologije temelje na znanstvenim dokazima i ističe da je sustav certifikacije pretjerano složen i opterećujući da bi potaknuo široku primjenu tih praksi, posebno u malim poduzećima;

naglašava da je ključno da se troškovi praćenja, izvješćivanja i verifikacije za uklanjanje ugljika svedu na najmanju moguću mjeru kako bi se osigurala široka dostupnost okvira za certifikaciju;

naglašava da je potrebno pažljivo procijeniti potencijalne rizike i nuspojave za glavne aktere (poljoprivrednike, šumarsku industriju te građevinsku i drvnu industriju) prije uključivanja okvira za certifikaciju u druge politike;

HR

 

SOC/744 –Preporuka o minimalnom dohotku

Referentni dokument: SOC/744-EESC-2022

Referral: COM(2022) 490 final 2022/0299 NLE

 

EGSO:

pozdravlja sadržaj preporuke, osobito primjenu realnih i dostatnih kriterija u pogledu razine i dostupnosti minimalnog dohotka, pravno jamstvo koje pruža i sustav izvješćivanja;

poziva na uspostavu pouzdane metodologije za utvrđivanje i razinu minimalnog dohotka kako bi se uzeli u obzir različiti izvori dohotka i konkretne okolnosti kućanstava; smatra da bi programi minimalnog dohotka trebali biti dio nacionalnih strategija za suzbijanje siromaštva u koje su ugrađene mjere za postizanje, između ostalog, pravednih plaća, dostojanstvenog rada i pristupa cjenovno pristupačnim i kvalitetnim osnovnim uslugama;

upućuje na potrebu za pristupom koji bi se temeljio na univerzalnom pravu na primjereni minimalni dohodak, kojim nitko ne bi bio zapostavljen, koji ne bi imao pretjerano ograničavajuće kriterije i koji bi se mogao precizno mjeriti kako bi se osigurala njegova djelotvornost;

ustraje u tome da minimalni dohodak mora biti usklađen s inflacijom i da to usklađivanje valja provoditi redovito, uz potporu organizacija civilnog društva, socijalnih partnera i organizacija za socijalnu skrb;

predlaže da države članice procjenjuju razinu minimalnog dohotka barem jednom godišnje;

poziva na to da se posebna pozornost posveti skupinama kao što su jednoroditeljske obitelji, migrantske obitelji, mladi, osobe s invaliditetom i Romi;

naglašava važnost programâ minimalnog dohotka za samozaposlene osobe u Europi;

skreće pozornost na potrebu za mirovinskim sustavima kojima bi se pružala odgovarajuća mirovina kako se umirovljenici ne bi morali oslanjati na potporu u obliku minimalnog dohotka;

smatra da programi minimalnog dohotka trebaju obuhvaćati davanja u novcu i davanja u naravi za osobe koje ne mogu raditi ili kojima je gotovo nemoguće raditi; u državama članicama trebalo bi uspostaviti transparentne i nediskriminirajuće kriterije za pristup kako bi se riješila pitanja povezana s obuhvatom.

 

INT/998 – Izvješće o strateškim predviđanjima 2022.

Referentni dokument/i:

COM(2022) 289 final

EESC-2022-04981-00-00-AC-TRA

 

EGSO:

potiče Europsku komisiju da nastavi razvijati program strateškog predviđanja i poziva je da ga od samog početka više uključi u taj proces. Veće sudjelovanje EGSO-a, kao glasa socijalnih partnera i organiziranog civilnog društva, poboljšalo bi kapacitete za analizu i predviđanja i pomoglo u utvrđivanju trendova i mogućih rješenja;

poziva na to da program strateškog predviđanja i djelovanje Europske komisije budu usmjereni na izgradnju novog razvojnog modela usredotočenog na okolišnu, socijalnu i gospodarsku održivost;

poziva na to da se u idućim programima predviđanja uzmu u obzir sljedeća strateška područja politika:

sustavi opskrbe i otpornost europskog poljoprivredno-prehrambenog sektora;

snažan, povezan i inovativni europski industrijski sustav koji može stvarati kvalitetna radna mjesta;

potreba za strateškom energetskom autonomijom i potporom poduzećima i radnicima po uzoru na ono što je učinjeno tijekom krize uzrokovane pandemijom;

jasniji opis rizika i analiza scenarija u slučaju da se ne ostvare željeni ciljevi, posebno u vezi s dostupnošću sirovina, rijetkih zemnih metala, vodnih resursa i pitanjima koja bi s time mogla biti povezana;

uviđa da će ruska vojna agresija na Ukrajinu, energetska kriza i nova gospodarska i geopolitička stvarnost utjecati na realizaciju dvostruke tranzicije;

pozdravlja izraženiju socijalnu dimenziju i, kao što je već učinio u mišljenju iz 2021., poziva na razvoj alata za predviđanje učinka tranzicija na sustave socijalne sigurnosti i predlaganje mjera za ublažavanje socijalnih posljedica dvostruke tranzicije;

smatra da EU mora insistirati na svojim vrijednostima i nastaviti surađivati s trećim zemljama jačanjem zajedničke vanjske politike, traženjem zajedničkih rješenja i osiguravanjem da naša suradnja i trgovina budu korisne za gospodarska i socijalna prava građana tih zemalja u pogledu dugoročne održivosti.

 

INT/974 – Ex post evaluacija programa Obzor 2020.

Referentni dokument: INT/974-EESC-2022-03850

Opinion Type: Informativno izvješće (procjena učinka)

 

EGSO:

Kad je riječ o djelotvornosti:

Smatra da je učinak programa Obzor 2020. pozitivan. Smatra se da taj program ima znatno veću vrijednost od programa koji su mu prethodili jer ima veći učinak na društvo.

Skreće pozornost na nisku uključenost MSP-ova, prepreke njihovu sudjelovanju, pri čemu je teško ostvariti korist od instrumenta za MSP-ove. Stoga preporučuje da se u budućim programima poveća uključenost MSP-ova i smanje prepreke njihovu sudjelovanju.

Navodi da su krutost i birokracija navedene kao prepreke i nedostaci programa Obzor 2020.

Poziva na ubrzanje postupaka preispitivanja i pojednostavnjenje postupka evaluacije, ali i na istodobno povećanje njihove transparentnosti i dosljednosti.

Smatra da bi trebalo poboljšati sinergije s regionalnim i nacionalnim programima financiranja.

Kako bi se poboljšala predvidljivost, predlaže da se unaprijed osiguraju proračun i programi rada.

Kad je riječ o relevantnosti:

Smatra da je program Obzor 2020. iznimno važan jer sudjelovanje u takvim programima pomaže u izgradnji političkog i znanstvenog kapitala i pozitivno utječe na ugled. Program Obzor 2020. je omogućio i uspostavu strateških partnerstava u okviru novih ili postojećih mreža.

Glavnim nedostatkom programa Obzor 2020. smatra neuspjeh u prevladavanju raskoraka između zemalja u skupini EU15 i EU13.

Kad je riječ o sudjelovanju civilnog društva:

Naglašava da uključivanje civilnog društva u ranoj fazi pomaže u rješavanju društvenih izazova i svima donosi korist.

Tvrdi da je, unatoč razlikama među državama članicama, jasno da organizacije civilnog društva mogu dodati vrijednost svim fazama inovacijskog procesa.

Poziva na podrobnu procjenu učinka programa Obzor 2020. i ulaganje u komunikaciju jer se smatra da su angažman civilnog društva i potpora financiranju istraživanja i inovacija od presudne važnosti.

 

INT/1008 – Revizija Direktive i Uredbe o dizajnu

 

 

Referentni dokument/i:

COM(2022) 666 final — 2022/0391 (COD)

COM(2022) 667 final — 2022/0392 (COD)

EESC-2023-00101-00-00-AC-TRA

 

EGSO:

 

slaže se s novom definicijom dizajna navedenom u Prijedlogu direktive;

podržava ograničavanje zaštite na obilježja izgleda koja su vidljivo prikazana u zahtjevu za registraciju jer se time povećava pravna sigurnost zaštite;

pozdravlja činjenicu da se u Prijedlogu uredbe poziva na rješenje koje je Sud Europske unije iznio u presudi Acacia[1], u kojoj je pojasnio tumačenje pojma „klauzule o popravku”, osobito zato što se njime poboljšava zaštita potrošača;

smatra da se spajanjem pristojbe za objavu s pristojbom za registraciju neće smanjiti ukupni iznos pristojbi jer se troškovi produljenja u skladu s predloženim drastično povećavaju;

poziva na to da se predvide niži iznosi za mala i srednja poduzeća te pojedinačne dizajnere, ako je potrebno, razmjerno njihovu prometu;

smatra da je pojednostavnjenje do kojeg je došlo zbog ukidanja pravila „jedinstvenog razreda” nužno, ali nedovoljno jer je još uvijek potrebno pojednostavniti upotrebu sustava za podnošenje prijava za dizajn koji su dostupni na internetskim stranicama nacionalnih ureda za industrijsko vlasništvo i Ureda Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO). Kako bi se odgovorilo na taj izazov, uredi bi mogli iskoristiti stručnost patentnih zastupnika;

smatra da nije prikladno primijeniti članak 290. UFEU-a za utvrđivanje pravila o sporovima i žalbama protiv odluka EUIPO-a.

 

 

 

 

Kontakt: