Dobra epidemiološka slika – put i u dobru posezonu


Objavljeno: 31. 08. 2021. , Ažurirano: 31. 08. 2021.


Turistička sezona premašila je i najoptimističnija očekivanja, a ono što je bjelodano svima u turističkim destinacijama potvrđuju i podaci o dolascima i noćenju turista, koji se približavaju rekordnoj 2019. godini, a u nekim je segmentima i prelaze. 

Prošli je mjesec, kako su izvještavale turističke zajednice, u Splitsko-dalmatinskoj županiji ostvareno 62 posto više dolazaka i 48 posto više noćenja nego u srpnju prošle godine. Istovremeno, to čini 77 posto dolazaka i 81 posto noćenja iz srpnja rekordne 2019. godine. Od početka godine u županiji je ostvareno 70 posto više dolazaka i 58 posto više noćenja u odnosu na prvih sedam mjeseci 2020., odnosno 51 posto dolazaka i 62 posto noćenja iz istog perioda 2019. Dobra je sezona svakako utjecala i na županijsko tržište rada, pa je tako u srpnju bilo 4,9 posto više zaposlenih u odnosu na prošlogodišnji srpanj i 2,2 posto više u odnosu na prethodni mjesec.

U situaciju na terenu aktivno su uključene i prate je strukovne grupacije HGK - Županijske komore Split, njih 11 koje su usko vezane za ugostiteljstvo, turizam i trgovinu.

Prema riječima predsjednice Strukovne grupacije hotelijera ŽK Split Davine Ljubičić Đirlić, dobar je booking za rujan i listopad, iako je situacija zbog pandemije u svakom trenutku neizvjesna. Budući da se radi o mjesecima u kojima Split i županija tradicionalno bilježe dobru posjećenost, hotelijeri kao i svi ostali dionici u turizmu nadaju se što boljoj epidemiološkoj slici i produženju sezone.

Slična je situacija i u čarteru, gdje su prema riječima čarteraša liste čekanja za najam jedrilica.

Turistički boom i potražnja veća od ponude povukli su za sobom i rast cijena smještaja, hrane i ostalih turističkih usluga, čemu smo naročito svjedočili proteklih nekoliko tjedana. ''Tržište je to koje u konačnici diktira cijene, razumljivo je da nakon godinu i pol pandemije svi žele sezonu odraditi s najboljim mogućim rezultatom, ali u konačnici trebamo biti svjesni da dugoročno profitiraju oni koji nude pravi omjer kvalitete i cijene, tj. value for money. Ono za što se trebamo zalagati je razvoj održivog turizma, svijest da ono što smo baštinili trebamo ostaviti generacijama iza nas, sezona koja će trajati 365 dana i Split koji će živjeti cijelu godinu, sa zadovoljnim stanovnicima i posjetiteljima'', poručio je predsjednik HGK – Županijske komore Split Joze Tomaš.

U Splitsko-dalmatinskoj županiji u ljetnim mjesecima turizam je prema prihodima i broju zaposlenih druga najznačajnija gospodarska grana, odmah iza trgovine. Prošli je mjesec u djelatnosti pružanja smještaja i pripreme hrane bilo zaposleno 21.038, odnosno 12,8 posto od ukupnog broja registriranih osiguranika/radnih mjesta (164.869). Pandemija je, međutim, razotkrila sve slabosti pretjerane ovisnosti o turizmu i njegove velike podložnosti različitim vanjskim utjecajima. Stoga je uz daljnji razvoj održivog turizma, iznimno važno poticati i razvijati ostale, proizvodne, visokotehnološke i kreativne industrije, za koje jako splitsko Sveučilište, inkubatori i poduzetnički centri osiguravaju kvalitetan i stručni kadar. 

Tomaš naglašava da je Komora tijekom cijele pandemije radila na komuniciranju potreba poduzetnika i njihovu povezivanju s institucijama, na lokalnom i nacionalnom nivou, te da smo zahvaljujući mjerama Vlade za očuvanje radnih mjesta i sinergijskom nastojanju svih koji stvaraju poslovno okruženje sada u situaciji da imamo sezonu van svih očekivanja, stoga je potrebno ustrajati na odgovornom ponašanju, pridržavanju mjera i procijepljenosti kako bi ovakva epidemiološka situacija, a time i interes turista za Splitsko-dalmatinskom županijom i Hrvatskom, potrajali.

A ono što nam slijedi je pravovremena priprema za sljedeću godinu, kada se može očekivati povratak i drugih turističkih destinacija koje ove godine nisu bile tako uspješne kao mi. Uz zdravstvenu situaciju, izazov će predstavljati dostatna i kvalificirana radna snaga, kao i povećane nabavne cijene hrane i pića, građevinskog materijala a samim tim i novog građenja ili obnove, što sve u konačnici utječe na ukupnu cijenu turističkog proizvoda. S druge strane, ovogodišnje iskustvo, očekivano otvaranje i povratak dalekih destinacija, pozitivni dojmovi ovogodišnjih turista te sigurnost i privlačnost destinacije aduti su brzog oporavka turizma.