Održana radionica o javnoj nabavi u ŽK Osijek


Objavljeno: 06. 10. 2016. , Ažurirano: 28. 11. 2016.


ESPD obrazac, pregled i ocjena ponuda u e-nabavi, upravna praksa DKOM-a te zelena javna nabava bile su teme radionice o javnoj nabavi održane 22. studenog u Županijskoj komori Osijek

Predavač na radionici je bila Katarina Depope Radman, ovlašteni trener javne nabave.

ESPD je alat koji olakšava sudjelovanje u postupcima javne nabave. To je osobna izjava gospodarskih subjekata koja predstavlja preliminarni dokaz o vlastitoj prikladnosti, financijskom stanju i sposobnosti gospodarskog subjekta, a služi kao preliminarni dokaz u svim postupcima javne nabave iznad praga EU te zamjenjuje potvrde koje izdaju tijela javne vlasti ili treće osobe. Ovom izjavom gospodarski subjekti dokazuju da nisu u nekoj od situacija zbog čega bi mogli biti isključeni iz postupka te da udovoljavaju odgovarajućim kriterijima za odabir. Sastavlja se na temelju standardnog obrasca kojeg utvrđuje Europska komisija i u pravilu se dostavlja u elektroničkom obliku, a do 18. travnja 2018. godine može se dostavljati i u tiskanom obliku, nakon čega je obvezna isključivo elektronička dostava. ESPD je dostupan u tiskanom obliku kao funkcija ugrađena izravno u nacionalna rješenja za e-nabavu (Prilog II) ili putem internetske usluge eESPD, čiju web uslugu besplatno osigurava Europska komisija.

Govoreći o pregledu i ocjeni ponuda u e-nabavi dan je prikaz svih koraka koji se provode u ovoj fazi postupka javne nabave kao i redoslijed kojim se oni poduzimaju. Postupak pregleda i ocjene ponuda je tajan do donošenja odluke o odabiru ili poništenju. Obavljaju ga stručne osobe naručitelja ili neovisne stručne osobe, sukladno zahtjevima koje je naručitelj odredio u objavi ili u dokumentaciji za nadmetanje. Postupak započinje javnim otvaranjem ponuda, gdje se za svaku otvorenu ponudu utvrđuje od koliko je dijelova sastavljena te je li potpisana. Javni naručitelj utvrđuje postoje li kod nekog ponuditelja razlozi za isključenje propisani Zakonom, a nakon toga slijedi provjera ponuda sljedećim redoslijedom: oblik, sadržaj i cjelovitost ponude; ispunjenje uvjeta sposobnosti ponuditelja; ispunjenje zahtjeva koji se odnose na opis predmeta nabave i tehničke specifikacije; računska ispravnost ponude te ispunjenje ostalih uvjeta iz dokumentacije za nadmetanje. O pregledu i ocjeni ponuda sastavlja se zapisnik, čiji je sadržaj propisan Uredbom o načinu izrade i postupanju s dokumentacijom za nadmetanje i ponudama.   

U nastavku radionice prikazana je upravna praksa DKOM-a u svezi s primjenom Direktiva i ESPD obrasca kao i u svezi s elektronički dostavljenim ponudama. Posebno se govorilo o bankarskoj garanciji, jamstvu, korištenju stranih riječi, oslanjanju na sposobnost drugog gospodarskog subjekta, punomoći za potpisivanje zajedničke e-ponude, potpisivanju bez posebne punomoći, postupanju u slučaju kada se određeni dokument u e-ponudi ne može otvoriti kao i o preporukama za naručitelje u slučajevima kada elektronički oglasnik javne nabave ne funkcionira.

U zadnjoj temi radionice govorilo se o zelenoj javnoj nabavi kao postupku javne nabave u kojem javna tijela nastoje naručivati robu, usluge i radove koji tijekom svog životnog ciklusa imanju manji učinak na okoliš. Predstavljeni su učinci zelene javne nabave, koja je provedena u drugim zemljama EU te predstavljen Nacionalni akcijski plan za zelenu javnu nabavu za razdoblje 2015. – 2017., s pogledom do 2020. Kriterije za primjenu zelene javne nabave mogu sadržavati tehničke specifikacije, odnosno opis proizvoda u dokumentaciji za nadmetanje, odredbe o izvršenju ugovora, koje provedbu ugovora mogu učiniti povoljnijom za okoliš, ali i odredbe o ostalim razlozima isključenja ponuditelja u kojima se nesavjesno postupanje s otpadom može navesti kao jedan od razloga za isključenje ponuditelja. Također prikazan je cjeloživotni trošak kojeg proizvodi, usluge ili radovi stvaraju naručitelju tijekom razdoblja korištenja i zadovoljenja potreba, uštede koje mogu postići „zeleni“ predmeti nabave te njihovi pozitivni učinci na okoliš.