Objavljeno: 30. 06. 2020. , Ažurirano: 30. 06. 2020.

U svibnju 2020. godine realan je promet u trgovini na malo bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 7,8% manji u odnosu na svibanj 2019. godine, što predstavlja znatno sporiju dinamiku pada u odnosu na onu iz travnja 2020. godine (kada je promet na godišnjoj razini pao 25,5%). Usporavanju dinamike pada pridonijelo je popuštanje mjera u borbi protiv koronavirusa, koje je započelo 27. travnja (prva faza), a završeno je 11. svibnja, odnosno veći je dio svibnja prošao bez mjera koje su uvelike pomogle suzbijanu širenja virusa, ali i ograničavale maloprodajni promet.

Ovogodišnji je svibanj bio treći uzastopni mjesec godišnjega pada realnoga prometa, a takav je slučaj (gdje je tri mjeseca uzastopce zabilježen pad) posljednji put zabilježen početkom 2013. godine (u veljači, ožujku i travnju).

Na kumulativnoj je razini, odnosno u prvih pet mjeseci 2020. godine, realan promet u trgovini na malo bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 6,7% manji u odnosu na isto razdoblje 2019. godine.

Negativnim je ostvarenjima u ovogodišnjem ožujku, travnju i svibnju prethodio uzlazni trend maloprodajnoga prometa, koji je u 67 mjeseci bio prekinut samo jednom (padom prometa u svibnju 2019. godine). Višegodišnja povoljnija kretanja maloprodajnoga prometa rezultirala su time da je u 2019. godini prestignuta razina realnoga prometa iz 2008. godine.

Na višegodišnji je trend maloprodajnoga prometa povoljno utjecalo poboljšanje pouzdanja potrošača (prema anketi čije rezultate objavljuje Europska komisija), kod kojega se od listopada 2014. do veljače 2020. godine bilježi uzlazni trend koji je prekinut sedam puta (tri puta u 2016., tri puta u 2017. i jednom u 2019. godini). Konkretno, u siječnju 2020. godine prvi je put zabilježeno pozitivno pouzdanje potrošača (veći je postotak pozitivnih u odnosu na negativne odgovore na pitanja u anketi). Na poboljšanje pouzdanja potrošača u posljednjim su godinama određen utjecaj imale povoljnije promjene oporezivanja plaća, koje su uslijedile početkom 2015., 2017. i 2019. godine, a utjecale su na povećanje kupovne moći stanovništva. Ipak, od ožujka 2020. godine počinje se bilježiti negativan trend pouzdanja potrošača.

Iako rezultati ankete o pouzdanju potrošača (koje objavljuje Europska komisija) pokazuju da je u lipnju 2020. godine zabilježeno znatno godišnje pogoršanje pouzdanja potrošača, ipak je to pogoršanje bilo slabijeg intenziteta nego ono u travnju i svibnju 2020. godine. Također, kada se zbroje podaci Porezne uprave (informacije iz sustava fiskalizacije) koji su objavljivani jednom tjedno za razdoblje od 1. do 28. lipnja, dolazi se do izračuna prema kojem je u gotovo cijelome lipnju 2020. godine iznos računa u djelatnosti trgovine na veliko i na malo bio 6,7% manji u odnosu na isto razdoblje 2019. godine. Stoga ti podaci Porezne uprave i rezultati ankete pouzdanja potrošača upućuju na to da bi podaci za lipanj 2020. godine (koji bi trebali biti objavljeni krajem srpnja 2020.) mogli pokazati godišnji pad maloprodajnoga prometa, ali nešto sporije dinamike u odnosu na onu koja je zabilježena u svibnju.

Na podatke o kretanjima maloprodajnoga prometa na razini cijele ove godine uvelike će utjecati trajanje pandemije uzrokovane koronavirusom, no s obzirom na to da pandemija još uvijek traje, teško je predvidjeti buduća kretanja prometa u trgovini na malo.