U Hrvatskoj i dalje traje trend poboljšanja potrošačkog optimizma


Objavljeno: 24. 08. 2016. , Ažurirano: 24. 08. 2016.


Pouzdanje potrošača u Europskoj uniji promatra se putem anketa koje se provode u svakoj od zemalja EU na nacionalnoj razini, a rezultate objavljuje Europska komisija. Nominalni uzorak za navedenu anketu na razini Europske unije jest 40.000 ispitanika (za Hrvatsku 1.000), no efektivno je ta brojka obično manja za 20 do 35%. Pokazatelj pouzdanja potrošača jest broj koji predstavlja razliku postotka pozitivnih i negativnih odgovora na pitanja o očekivanjima financijske situacije, opće gospodarske situacije, nezaposlenosti i štednje u narednih godinu dana, odnosno ocjene opće gospodarske situacije u prošlih godinu dana. Podaci se objavljuju kao preliminarni i kao konačni, pri čemu razlike u tim rezultatima često znaju biti i do dva boda.

Prema prvim rezultatima, indikator pouzdanja potrošača EU, u kolovozu ove godine (-7,8) nepovoljniji je u odnosu na kolovoz 2015. godine (-4). Spomenuti pad, nastavak je negativnog trenda koji je započeo u veljači ove godine, kada je prekinut pozitivan niz od 32 mjeseca godišnjeg poboljšanja. Ovogodišnji negativan trend djelomično je rezultat visoke baze, odnosno prošla 2015. godina bila je najoptimističnija od 2000. godine. Negativna su kretanja strukturno djelomično rezultat i pogoršanja odgovora na pitanje o očekivanjima općenite gospodarske situacije u narednih 12 mjeseci, gdje se u ovoj godini (u prosjeku) povećava broj odgovora onih koji misle da će situacija biti lošija. Unatoč očekivanjima lošije gospodarske situacije, podaci pokazuju da 50% ispitanika očekuje da će u narednih godinu dana trošiti približno jednak iznos sredstava na kupovinu trajnih dobara.

Prema konačnim podacima, u prvih sedam mjeseci ove godine (prosječno -5,8), pouzdanje se potrošača EU pogoršalo u odnosu na isto razdoblje 2015. godine (prosječno -3,5). S druge strane, u Hrvatskoj se i dalje bilježi poboljšanje pouzdanja potrošača, što je djelomično i rezultat niske baze, odnosno izraženijeg pesimizma u prošloj godini.

Povoljniji pokazatelj pouzdanja potrošača u Hrvatskoj u dosadašnjem dijelu ove godine svakako može utjecati i na podatke o prometu u trgovini na malo za koji očekujemo da bi mogao nastaviti pozitivan trend.

Komentar direktora Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize HGK Zvonimira Savića:

Povoljniji pokazatelji pouzdanja potrošača podupiru očekivanja o daljnjem rastu prometa u trgovini na malo, za koji predviđamo da bi ove godine mogao porasti gotovo 3%. Kad bi se takva stopa realnog rasta prometa u trgovini na malo zadržala i u idućim godinama, tek u 2021. godini promet u trgovini na malo bi se vratio na razinu pretkrizne, 2008. godine.