Izazovi u primjeni norme ISO 9001:2015 – ključna novost: Uvođenje pristupa utemeljenog na rizicima
Dr. sc. Zdenko Adelsberger tijekom predavanja u HGK
Izvor: HGK
Izazovi u primjeni norme ISO 9001:2015 – ključna novost: Uvođenje pristupa utemeljenog na rizicima
Objavljeno: 13. 04. 2017. , Ažurirano: 21. 04. 2017.
Aktualna tema 141. tribine ISO Forum Croaticum, održane 20. travnja u Hrvatskoj gospodarskoj komori, bila je Izazovi u primjeni norme ISO 9001:2015, o čemu je govorio Zdenko Adelsberger.
On je ukratko objasnio razlike u odnosu na ISO 9000:2008 te predstavio najznačajnije novosti u vezi s ISO 9001:2015. Tako je u novoj verziji norme koncept rizika utkan u cijeli sustav upravljanja kvalitetom, a težište se stavlja na razmišljanje na temelju rizika, dok je središte pozornosti na proizvodu i usluzi umjesto kako je dosad bilo - na proizvodu. Umjesto dokumenata i zapisa uvedena je kategorija dokumentirane informacije, a priručnik kvalitete nije (više) zahtjev. Uveden je procesni pristup koji zahtjeva više propisa, uključujući ulaze i izlaze procesa te mjerenja, a dodan je kontekst organizacije koji podrazumijeva širi pristup dizajnu sustava upravljanja kvalitetom (SUK).
Predavanje u Vijećnici HGK; Izvor: HGK
Ne zahtijeva se više imenovanje predstavnika za kvalitetu, ali se mora odrediti osoba ili više njih za upravljanje SUK-om, a ciljevi kvalitete koji moraju biti precizni i uključivati odgovore na pitanja tko, što, gdje i kako. Obvezno se zahtijeva planiranje promjene i upravljanje znanjem, a SUK se seli u opće sustave upravljanja, pri čemu se više temelji na procesima uz manje dokumentacije, ali i više evidentiranih dokaza.
Principi upravljanja kvalitetom norme ISO 9000:2015 su usmjerenost na kupca, vodstvo, uključivanje ljudi, procesni pristup, poboljšanja, odlučivanje utemeljeno na dokazima te upravljanje odnosima, naglasio je Adelsberger. Nova područja u ISO 9001:2015 su rizici i promjene, organizacijsko znanje, zainteresirane strane i kontekst organizacije. Pritom su informacije iznimno bitne ne samo za sustav upravljanja kvalitetom, već i za ukupno poslovanje. Opseg dokumentiranih informacija sustava upravljanja kvalitetom određen je veličinom organizacije, vrstom aktivnosti, procesa, proizvoda i usluga te složenošću procesa i njihovih međudjelovanja te osposobljenošću osoba. Napomenuo je da se mjerenjem nastoji osigurati poslovni ideal koji nalaže da se radi prava stvar na pravi način što osigurava profitabilnost poslovanja.
Doktor Adelsberger na trbini ISO forum croaticum; Izvor: HGK
Adelsberger je istaknuo da se zahtjeva od organizacije da procjeni sebe i svoj kontekst te da odredi učinke različitih elemenata na nju. Drugim riječima, treba odrediti kako unutarnji i vanjski problemi utječu na kulturu organizacije, njene ciljeve, proizvode, tijek procesa, tržište i kupce. Organizacijsko okruženje tvore poslovne zainteresirane strane, a čine ga zaposlenici, Vlada, investitori, kupci, obitelji zaposlenika, partneri i zajednica. Menadžeri moraju provesti proces mapiranja zainteresiranih strana te pritome identificirati relevantne zainteresirane strane, odrediti njihove potrebe i očekivanja, rangirati ih u smislu značaja interesa te prepoznati odnosno formulirati ciljeve i prioritete.
Publika tribine; Izvor: HGK
Nadalje, izrazito je važno da se u organizaciji odrede znanja potrebna za obavljanje svih procesa i ostvarivanje sukladnosti proizvoda i usluga s ciljevima kvalitete. To se znanje mora održavati, odnosno obnavljati te mora biti raspoloživo u potrebnom opsegu. U organizaciji se mora razmotriti odnosno utvrditi postojeće znanje i odrediti kako steći ili ostvariti pristup potrebnom dodatnom znanju, uz istovremenu sustavnu obnovu postojećeg.
Koncept rizika uvijek je bio implicitno u ISO 9001, ali je u reviziji 2015. eksplicitno ugrađen u sustav upravljanja. Razmišljanje na temelju rizika nešto je što svi provode automatski, često podsvjesno, a dio je procesnog pristupa te omogućava da preventivno djelovanje postane dio rutine, poručio je Adelsberger. O riziku se često razmišlja samo u negativnom smislu, a upravo zato razmišljanje na temelju rizika može pomoći u identificiranju mogućnosti, što je pozitivno. ISO je objavio normu ISO 31000 kojom se definira generički proces upravljanja rizicima za sva područja primjene. Ta norma nije obvezna za primjenu te spada u kategoriju smjernica. Adelsberger je zaključio da je uvođenje pristupa utemeljenog na rizicima ključna novost i doprinos ISO 9001:2015 većem značaju sustava upravljanja kvalitetom u organizaciji.
Voditeljica Odjela za upravljanje kvalitetom HGK Nevenka Gašparac; Izvor: HGK
Na tribini su se u raspravi objasnili pojedini relevantni zahtjevi norme te kako i koliko novi zahtjevi utječu na prilagodbu već uspostavljenih sustava upravljanja kvalitetom. Bilo je riječi i o provedbi nadzora norme i dobroj praksi u primjeni ISO 9001.
Cilj tribine bio je upoznati gospodarske subjekte i sve zainteresirane u lancu upravljanja kvalitetom s izazovima u uspostavi, održavanju i provedbi promjena u vezi sa zahtjevima norme ISO 9001:2015.
Prezentaciju s održanog predavanja možete pronaći u pratećim dokumentima.