Trendovi u ulaganjima u tehnologije mobilnosti


Objavljeno: 04. 06. 2020. , Ažurirano: 05. 06. 2020.


Tehnologije mobilnosti (Mobility tech) prikupile su 11,8 milijardi američkih dolara u venture capitalu u prvom tromjesečju 2020. godine, što je povećanje od 62 posto u odnosu na 7,3 milijarde američkih dolara prikupljene u prvom tromjesečju 2019. godine. Investitore su privukla autonomna vozila, aplikacije za dostavu ili dijeljenje vožnje te zračni taksiji. Očekuje se da će ulaganja venture capitala pasti u drugom tromjesečju 2020. zbog operativnih poteškoća i poteškoća s financiranjem zbog pandemije uzrokovane koronavirusom.

Za ekosustave mobility startupa očekuje se da će naići na znatne poremećaje u kratkom i srednjem roku jer fizičko distanciranje utječe i na sadašnje i buduće poslovanje. Međutim, i dalje se vjeruje da će budućnost prijevoza biti povezana, autonomna, dijeljena i električna. Tvrtke koje trpe manji udar na svoju osnovnu djelatnost imaju velike šanse da prošire svoje uporište u mobilnoj tehnologiji. Dostave predstavljaju spas za tvrtke koje se bave dijeljenom mobilnošću, pri čemu mogu koristiti prednosti svoje tehnike i poslovnih procesa za posluživanje kupaca koji su fizički distancirani.

Pandemija bolesti COVID-19 snažno je utjecala na globalni transportni sustav. Proizvođači automobila bilježe znatan pad prodaje i obustavu proizvodnje. Zrakoplovne kompanije posebno su jako pogođene smanjenjem putničkog prometa, a zbog smanjenja broja putnika problematično je i financiranje sustava javnog prijevoza. U takvom okružju startup tvrtke koje se bave transportnom tehnologijom bilježe znatan udar na svoj model poslovanja. Fizičko distanciranje i „ostani doma” poruke rezultirali su drastičnim padom broja korisnika startup tvrtki za dijeljenje vožnji ili vozila i mikromobilnost.

U isto vrijeme pati i osnovni poslovni model ključnih korporativnih financijera u području transporta, koji procjenjuju mogućnosti ovih tvrtki da ulažu u tehnologije u razvoju. Financijski investitori se povlače iz ulaganja u mobilnost zbog velike koncentracije low-margin poslova koji zahtijevaju velika ulaganja i ta dinamika utječe na sklapanje poslova u ovom području. Ti će faktori vjerojatno rezultirati izazovnim operativnim i ulagačkim okružjem u kratkom do srednjem razdoblju za startup tvrtke koje se bave mobilnošću, a posebno za one kojima je potrebno povećanje kapitala. Iako je sektor mobilnosti suočen s izazovima u bliskoj budućnosti, vjeruje se da će dugoročni pokretači sektora ostati netaknuti.

Sljedeća je generacija tehnologije mobilnosti podignula nekoliko remetilačkih proizvoda i usluga koje uključuju dijeljenje vožnje i dostavne platforme, usluge dijeljenja skutera i bicikala te tehnologiju povezanih i autonomnih vozila. Proteklih su nekoliko godina mnoge od tih razvojnih tehnologija i usluga postale sastavni dio života potrošača. Kako svijet bude izlazio iz ove krize, vjeruje se da će ostati velika potražnja za jeftinim, praktičnim i efikasnim mobilnim rješenjima.

Venture ulaganje bilo je ključno za rast tehnologije mobilnosti. Od 2009. venture investitori uložili su 204,5 milijardi američkih dolara u tehnologiju mobilnosti, a samo u 2019. godini 36 milijardi američkih dolara. Unatoč krizi, imali smo investicijski jako prvo tromjesečje 2020. godine.

Ova je kriza povećala već postojeću zabrinutost investitora u održivost dijeljene mobilnosti. I prije ove krize promatrali smo smanjenje investiranja u dijeljenu mobilnost zbog velike koncentracije poslova na kojima se gubi novac u tom sektoru. Na ovu se krizu gleda kao na ključan test za različite pristupe poslu, a poslovni model koji preživi vjerojatno će oblikovati budućnost dijeljene ekonomije i investiranja.

Automobilska industrija, koja je bila glavni ulagač u tehnologiju mobilnosti, odustaje od investiranja u tehnologiju mobilnosti jer im je osnovni poslovni model na udaru, sa zatvorenim tvornicama i konzumentima koji se suzdržavaju od kupnje. Međutim, vjeruje se da će tehnološke tvrtke s relativno zaštićenim poslovnim modelom, koje imaju strateški interes u transportu, proširiti svoj utjecaj u mobilnosti, kupujući i investirajući u vodeće tehnologije. Ova je kriza naglasila potrebu za mobilnim poslovanjima koji mogu koristiti dostavnoj i logističkoj industriji. Mnoge tvrtke koje su prije bile usredotočene na kretanje ljudi, sada se okreću dostavnim uslugama, a ostali na dnevne migracije esencijalnih radnika. 

Autonomna vozila 

Tehnologija autonomnih vozila odnosi se na softverska i hardverska rješenja koja omogućuju pomoć vozačima ili samovozeće automobile, kamione i ostala vozila. Autonomna vozila imaju potencijal znatno smanjiti troškove prijevoza ljudi i dobara. Vožnja je aktivnost koja oduzima vrijeme i smanjuje efikasnost, a autonomna vozila imaju brojne prednosti u odnosu na tradicionalan način vožnje što se tiče i ekonomske efikasnosti i sigurnosti.

Procjenjuje se da će industrija autonomnih vozila narasti do 41,4 milijarde američkih dolara do 2030. godine.

Venture investicije imale su rekordno prvo tromjesečje 2020. s 3,4 milijarde američkih dolara, u odnosu na 793,7 milijuna američkih dolara u prvom tromjesečju 2019. godine.

2020-06-04_131919.jpg
Izvor: PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020

 

Dijeljenje vožnje (Ridesharing)

Dijeljenje vožnje sastoji se od pozivanja privatnog vozila ili taksija putem mobilne aplikacije ili platforme za dijeljenu ili individualnu vožnju. Industrija je započela pokretanjem aplikacije Uber u SAD-u prije deset godina i otad se proširila u globalnu industriju vrijednu milijarde američkih dolara. Dijeljenje vožnje ostvarilo je široku primjenu jer rješava probleme troška i praktičnosti sadašnjih prijevoznih usluga.

Globalni je neto prihod 2019. godine iznosio oko 75,8 milijardi američkih dolara, a prognoze su da će do 2025. narasti do 130,6 milijardi američkih dolara.

Venture capital ulaganja u prvom tromjesečju 2020. iznosila su 6,6 milijardi američkih dolara, što predstavlja pad od 38 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, ali i povećanje u odnosu na 1,4 milijarde američkih dolara iz posljednjeg tromjesečja 2019. godine.

dijeljenje vožnje.png

Izvor: PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020

 

Mikromobilnost

Usluge mikromobilnosti odnose se na probleme last mile osobnog transporta pružajući male oblike prijevoza, u koje se ne ubrajaju automobili. Industrija je započela dijeljenim biciklima, međutim fokus se prebacio na e-skutere u koje je ugrađena IoT tehnologija kako bi se pružila niskotarifna urbana prometna rješenja.

Vjeruje se da će do 2030. godine industrija mikromobilnosti imati 105 milijardi američkih dolara ukupnog tržišta (TAM).

Venture ulaganja u odnosu na isto razdoblje prošle godine bilježe rast od 111 posto i u prvom tromjesečju 2020. godine iznose 388,8 milijuna američkih dolara.

 

micro.png

Izvor: PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020

 

Dijeljenje automobila (Carsharing)

Platforme dijeljenja automobila omogućuju korisnicima unajmljivanje automobila na kratko vrijeme, najčešće putem mobilne aplikacije. Ove tvrtke, koje predstavljaju alternativu vlasništvu vozila, povezuju vozače s automobilima, pružaju mobilnu infrastrukturnu mrežu, omogućuju osiguranje vozača i proces naplate. 

Procjenjuje se da je globalni neto prihod u 2019. godini bio oko 3 milijarde američkih dolara, a očekuje se da će do 2025. narasti do 6,9 milijardi američkih dolara.

Venture capital ulaganja u prvom su tromjesečju 2020. godine 40,9 posto manja u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

dijeljenje automobila.png

Izvor: PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020

 

Last-mile dostava

Pružatelji last-mile dostave fokusirani su na hiper lokalnu dostavu, što omogućuje maloprodajnim trgovinama da na jedinstven način dostave svojim kupcima proizvode u vrlo kratkom vremenu. Ovaj segment uključuje dostavu hrane i dobara od treće strane i automatizirani proces dostave pružatelja tehnologije.

Procjenjuje se da je globalni prihod usluga last-mile dostave dosegnuo oko 581 milijardu američkih dolara u 2020. godini, a prognoza je da će do 2025. narasti do 877 milijardi američkih dolara.

Imali smo jako prvo tromjesečje 2020. u venture capital investicijama u last-mile dostavu, s iznosom od 5,3 milijarde američkih dolara. To je povećanje od 62,35 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine i 128 posto u odnosu na posljednje tromjesečje prošle godine.

last mile.png

Izvor: PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020

 

Fleet management i povezivost

Pružatelji rješenja fleet managementa i povezivosti povezuju vozila s osobama, mrežama i infrastrukturom. Ovaj segment uključuje platforme za povezivost i upravljanje podacima, platforme i alate za fleet management, aplikacije za parkiranje, alate za sigurnost putnika i tehnologije za automobilsku cyber sigurnost.

Procjenjuje se da je globalno tržište u 2019. iznosilo 39,9 milijardi američkih dolara, a do 2025. godine će narasti do 95,8 milijardi američkih dolara.

U prvom tromjesečju 2020. prikupljeno je samo 130 milijuna američkih dolara u venture capital investicijama, što je pad u odnosu na isto razdoblje prošle godine, kada je iznosilo 172 milijuna američkih dolara.

fleet.png

Izvor: PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020

 

Elektrifikacija

Elektrifikacija označava povećanje korištenja električne energije kao izvora napajanja automobila u odnosu na benzin i dizel. Ovaj segment obuhvaća proizvođače i platformi i tehnologija električnih vozila.

Očekuje se da će ukupno tržište za plug-in hibride i električna vozila s baterijom znatno narasti do sredine desetljeća, od 95 milijardi američkih dolara 2019., do 314 milijardi američkih dolara 2025. godine.

Iako je venture capital financiranje bilo slabo u prvoj polovini 2019., znatno je poraslo u drugoj polovini, a isti se trend očekuje i 2020. godine.

 

el.png

Izvor: PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020

Izvornu i potpunu analizu možete preuzeti ovdje.

Napomena: Ova publikacija neslužbeni je prijevod i sažetak analize PitchBook - Emerging Tech Research - Mobility tech, Q1 2020 te se, u cijelosti ili dijelovima, ne može kopirati ili bilo kako drukčije reproducirati bez odobrenja autora. Hrvatska gospodarska komora kao priređivač prijevoda odriče se bilo kakve odgovornosti za korištenje materijala pri donošenju poslovnih odluka ili drugih dispozicija.