Stručna rasprava Dieselgate u ŽK Zadar


Objavljeno: 17. 05. 2018. , Ažurirano: 24. 05. 2018.


U Županijskoj komori Zadar 22. svibnja održana je stručna rasprava Dieselgate i plin u prometu. Raspravu je organizirala Hrvatska gospodarska komora, a održana je radi prepoznavanja prednosti korištenja alternativnog goriva za vozila cestovnog prometa i gradskog, uz naglasak na mogućnost korištenja novih tehnologija.

Uvodno se sudionicima rasprave obratio Igor Grozdanić iz Sektora za energetiku, koji je govorio o uvođenju plina u gradski promet. O aferi Dieselgate i pretjeranoj uporabi dizelskih vozila u Europi govorio je Josip Keleman, zamjenik predsjednika Zajednice za UNP. O pregradnji dizelskih motora na plinski sustav govorio je Branimir Palunko, predsjednik Zajednice za UNP, a predstavio je i ekonomske i ekološke rezultate koje je ostvarilo komunalno društvo Autotrolej Rijeka pregradnjom motora svojih autobusa za gradski promet. Predavači su dali i osvrt na stanje i tendencije razvoja prometa u Europskoj uniji i Hrvatskoj.

U raspravi, koja je uslijedila nakon predavanja, pretresene su brojne teme i problemi povezani s uporabom alternativnih goriva u prometu te su doneseni sljedeći zaključci:

1) Ukapljeni naftni plin (u daljnjem tekstu UNP, komercijalni naziv autoplin) koji Hrvatska ima u suvišku, zajedno s prirodnim plinom koji naša zemlja ima u dostatnim količinama, idealna su tranzicijska goriva prema niskougljičnom prometu. Zato ih je potrebno prepoznati i u javnim politikama Hrvatske.

2) Radi bolje i kvalitetnije zaštite mora, RH mora što prije donijeti propise/regulativu koji omogućuju primjenu propan-butana u pomorstvu, posebice u sportskom, turističkom, ribolovnom i prijevozničkim dijelu jer sve više zemalja poput Italije, Francuske, Velike Britanije, Njemačke i drugih država EU prepoznaje UNP kao jedno od brzih rješenja u smanjivanju štetnih emisija u zrak i u more. To prije što Hrvatska ima svoj vlastiti, domaći 100% hrvatski plin te dostupne homologirane i u svijetu priznate izvanbrodske motore za pogon plovila na Jadranu. Nažalost, nema prateće zakonodavstvo koje prepoznaje, uređuje i potiče takvo tržište i takav oblik doprinosa zaštiti mora i zraka.

3) Zbog sve starijeg voznog parka RH i kontinuiranog uvoza rabljenih dizelskih motornih vozila, potrebno je osvijestiti potrebu zaustavljanja takve tendencije. Ako se administrativnim mjerama ne mogu zaustaviti takvi trendovi, potrebno je omogućiti i subvencionirati pregradnju motornih vozila na dizel u dual-fuel obliku (dizel-plin) jer je dizel Svjetska zdravstvena organizacija proglasila opasnim za ljudsko zdravlje i uzročnikom brojnih respiratornih, kardiovaskularnih, autoimunih i kancerogenih bolesti.

4) Potrebno je više raditi na edukaciji, informiranju i osvješćivanju potrošača o potrebi uporabe alternativnih goriva i štetnosti dizelskih goriva.

5) U suradnji s nadležnim Ministarstvom zaštite okoliša i energetike, Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture te drugim tijelima javne vlasti pripremiti podloge za rad na jačoj implementaciji alternativnih goriva, posebice onih koje Hrvatska ima iz vlastitih izvora.

6) Ponovno uvesti subvencioniranje prijevoza UNP-a na otoke radi održivosti otoka, očuvanja okoliša i razvoja infrastrukture za autoplin koja na otocima praktički ne postoji, a ako i postoji, onda je cijena UNP-a zbog postojećeg nestimulativnog zakonodavstva mnogo veća nego na priobalju i kopnu.

7) Nastaviti sudjelovati u akcijama HGK – ŽK Zadar na povećanju energetske učinkovitosti, većeg udjela alternativnih goriva u prometu i zaštiti okoliša u Zadarskoj županiji i gradu Zadru radi smanjenja ne samo CO₂ nego i ostalih lebdećih čestica NOx.