Sudionici tribine Kakvu željeznicu želimo?
Izvor: Savez za željeznicu
Autor: Dragutin Staničić

Potpredsjednica HGK Čagalj: Moderna i sigurna željeznica glavni je preduvjet za brži rast gospodarstva


Objavljeno: 20. 04. 2018. , Ažurirano: 18. 05. 2018.


Tribina o stanju željeznice i kakva bi ona trebala biti u budućnosti sa stajališta korisnika željezničkog prijevoza.

Tribina Kakvu željeznicu želimo?, održana u Hrvatskoj udruzi poslodavaca, 9. svibnja bila je burna. Razbuktale su se strasti, ali su se sudionici rastali u dobroj vjeri: javni interes je na prvom mjestu! Željeznica treba ovoj zemlji: treba nam jasna slika kamo idemo, osiguran i transparentno potrošen novac te stručni ljudi koji će biti pojedinačno i osobno odgovorni za svaki segment - od vođenja tvrtke do vođenja svakog projekta. Treba nam kontinuitet i strategije koje će svi poštivati.

Na tribini se okupilo više od 150 predstavnika struke, znanosti i industrije, kako bi zajedno došli do ključnog odgovora na pitanje koje je bilo okosnica programa. Cilj tribine bio je poboljšanje komunikacije između javnoga sektora, željezničkih tvrtki, novih operatera, industrije i znanosti te osvješćivanje uloge željeznice, kao javne usluge u demografskoj obnovi RH te vraćanje fokusa na korisnika željezničkog prijevoza, kao ključnog dionika.

"Moderna i sigurna željeznička infrastruktura i usluge u prijevozu tereta i putnika, glavni su preduvjet za brži razvoj hrvatskog gospodarstva, nove investicije i zapošljavanje te  i za rast standarda stanovništva u cjelini", kazala je na tribini potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze Mirjana Čagalj, čestitajući Savezu za željeznicu 10 godina uspješnog rada. Naglasila je i da u željeznici vidi zamašnjak hrvatskog gospodarstva, u kojoj je važan javni interes, koji može snažno utjecati na demografiju.

"HGK i HUP su uz željeznicu, jer nove investicije, koje trebaju doći, nose i nova zapošljavanja. Na tom tragu je i nedavno potpisani sporazum u Splitu, između više dionika, o namjeri izrade dokumentacije za gradnju pruge koja će povezivati Zračnu i Trajektnu luku Split. Županijska komora Split bdjet će nad tim projektom koji će dati dodatni poticaj dalmatinskom gospodarstvu. Usvajanjem Prometne strategije hrvatska Vlada i nadležno ministarstvo uvidjeli su to da je ovo pravo vrijeme za revitalizaciju željezničke infrastrukture te početak čitavog niza projekata financiranih iz EU fondova, a koji se isključivo odnose na željeznicu", kazala je Čagalj. 

Pozdravljajući skup u ime predsjednice RH, njezin izaslanik Darinko Bago čestitao je Savezu 10. obljetnicu rada i pritom rekao da kad budemo imali odgovor na pitanje kakvu Hrvatsku želimo 2050., moći ćemo znati kakvu željeznicu trebamo. 

"Novom fazom restrukturiranja krenuli smo na put koji je u funkciji ostvarenja zacrtanih strateških ciljeva. Nakon što se jednom usvoji cjelokupni strateški okvir, koji će svi poštivati - bez obzira na promjene vlada i ministara - restrukturiranje željezničkog sektora može rezultirati željeznicom kakvu očekuje korisnik. Usvojena je Strategija prometnog razvoja RH, radi se Pismo sektorske politike, revidira se Nacionalni program ulaganja u željezničku infrastrukturu, planira se izraditi sektorska strategija za željeznicu te novi nacionalni planovi ulaganja u željeznički sektor, a posebice u željezničku infrastrukturu", rekla je Nikolina Brnjac, državna tajnica MMPI.

"Dosadašnje restrukturiranje svelo se na statusne promjene u kojima su se društva jednostavno „pogubila“, a zbog podjele nekretnina i međusobnih obveza matice i novonastalih društava, sve je rezultiralo dugotrajnim sudskim procesima koji opterećuju redovno poslovanje, a nema ni individualne odgovornosti za prošle i buduće procese. Mi smo, zapravo, fenomenalni: ja uopće ne znam tko bi, osim nas, mogao izdržati takav proces. Ako je željeznica kralježnica gospodarstva, ka što se ovdje više puta spomenulo, onda je ona polomljena na nekoliko mjesta", rekao je ekonomski analitičar Anto Bajo

"Savez za željeznicu, čija je vizija Hrvatska u kojoj su javni prijevoz i željeznica okosnica održivog razvoja, na korist sviju korisnika, smatra to da je krajnje vrijeme da se donesu i u djelo počnu provoditi, važne odluke strateškog restrukturiranja željeznice. Danas smo  s dionicima podijelili korisna iskustva i pozitivni primjer Slovenskih željeznica, raspravili smo o mogućim smjerovima restrukturiranja i, najvažnije, dobili povratnu informaciju kakvu željeznicu priželjkuju naši korisnici. Sad je vrijeme da ove zaključke prenesemo u djelo", zaključio je predsjednik Saveza za željeznicu Zoran Maršić.

Zaključci usvojeni na Tribini priložit će se kao set preporuka i smjernica raspravi koja se vodi oko izrade Nacionalne strategije Hrvatska 2030.

Organizator tribine bio je Savez za željeznicu, uz partnere HGK i HUP te pod pokroviteljstvom predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Srebrni sponzori tribine bili su HŽ Infrastruktura, ALTPRO, Pružne građevine i Končar-KET, a brončani HŽ Putnički prijevoz, RŽV Čakovec, Rail Cargo Carrier Hrvatska, Sindikat infrastrukture HŽ-a i Sindikat željezničara Hrvatske.

Tekst je prenijet s portala Saveza za željeznicu.