Šampion 6. Dana pršuta - dalmatinski pršut tvrtke Smjeli
Dragan Kovačević, potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam, na otvaranju Dana hrvatskog pršuta
Izvor: Komunikacije Lollipop
Šampion 6. Dana pršuta - dalmatinski pršut tvrtke Smjeli
Objavljeno: 25. 09. 2020. , Ažurirano: 25. 09. 2020.
Šampion 6. Dana pršuta je dalmatinski pršut tvrtke Smjeli. Riječ je o manifestaciji koja se ove godine održava 25. i 26. rujna u Zadru. "Hrvatska gospodarska komora podržava Dane pršuta još od osnivanja Klastera hrvatskog pršuta jer smatramo da u proizvodnji pršuta, koji zbog svojih vrhunskih senzornih svojstava i specifične tradicionalne tehnologije proizvodnje, ima velik potencijal i to ne samo u turističkoj ponudi već i u izvozu", poručio je potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević.
Nikada do ove godine nije bilo toliko pršuta ujednačene kvalitete što je rezultiralo time da nema brončanih i srebrnih plaketa nego su svi ostali dobitnici zlatne plakete. I ove je godine prvi dan manifestacije posvećen struci pa se tako u hotelu Kolovare održavaju brojne radionice i okrugli stol na temu:"Kontrola zaštićenih hrvatskih pršuta i njihov plasman u izazovnom vremenu pandemije", a subota je rezervirana za izložbeno prodajnu prezentaciju pršutara na Trgu Petra Zoranića.
Vlade Prančić i njegov šampionski pršut Smjeli; Izvor: Komunikacije Lollipop.
"Zbog krize uzrokovane pandemijom u prvih osam mjeseci ove godine u odnosu na isto razdoblje prošle godine, bilježimo pad turizma za gotovo 50 posto, a južnije od Zadra zabilježili smo još snažniji pad. Pad turističke potrošnje i blokada HORECA kanala posebno je utjecala na smanjenje potražnje i prodaje vina i pršuta koji su perjanica eno-gastronomske ponude i dio identiteta pojedinih turistički destinacija ovdje na Jadranu, ali i na kontinentu", rekao je Kovačević i dodao kako za pršutare, nažalost, ne postoji Nacionalni program pomoći kao za vinare, ali ako situacija potraje, osim horizontalnih mjera za očuvanje radnih mjesta i likvidnost, država bi trebala razmisliti i od drugim oblicima pomoći ovom sektoru. Smatra kako je upravo ova kriza pokazala da je uz prodaju u turizmu važno imati i stabilnije prodajne kanale. Posebno, mrežu trgovačkih lanaca i to ne samo u Hrvatskoj već i izvozno-prodajne kanale na inozemnim tržištima.
"To je posebno važno jer proizvodanja pršuta u RH iz godine u godinu raste, sve je bolje povezivanje primarnih proizvođača svinja s proizvođačima pršuta. I ono što svakako ohrabruje kao podatak je da se u zadnjih nekoliko godina u pogone za proizvodnju pršuta uložilo više od 270 milijuna kuna i da su to automatizirani pogoni s najnovijim tehnološkim dostignućima i inovacijama što je uz tradicionalnu, zaštićenu, i specifičnu tehnologiju proizvodnje ključan preduvjet produktivnosti i konkurentnosti", poručio je Kovačević.
Dodatni poticaj izvozu pršuta svakako je i njegova vrhunska kvaliteta o čemu svjedoči i to da su krčki, drniški i dalmatinski zaštićeni oznakom zemljopisnog podrijetla, a istarski oznakom izvornosti. Prema podacima iz studije Europske komisije objavljene početkom 2020. procjenjuje kako je vrijednost ukupne prodaje proizvoda s geografskim porijeklom u 2017. godini iznosila je 74,7 milijarde eura od čega poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda 27,3 mlrd € vrijednosti. Prema tome istraživanju zaštićeni proizvodi u najvećoj se mjeri traže u zemlji proizvodnje (58%), a procjenjuje se kako izvoz svih proizvoda sa zaštićenim oznakama čini 15,5% ukupnog izvoza sektora proizvodnje hrane i pića. Prema istoj studiji, vrijednost poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda sa zaštićenom oznakom raste za 55% u odnosu na proizvode koji nemaju zaštićenu oznaku.
Hrvatska je još uvijek velika uvoznica pršuta, s manje od 500.000 komada ne podmiruje ni 50 posto vlastitih potreba. Još uvijek bilježimo veliki uvoz, ali vjerujem, poručio je Kovačević, da će se zbog povećanja proizvodnih kapaciteta situacija promijeniti i da ćemo postići samodostatnost.
Inače, u 2019. Hrvatska je uvezla 3.646 tona proizvoda od plećke i buta vrijednosti više od 20 milijuna Eura, a izvezla 910 tona vrijednosti 6,3 milijuna €. Na tržišta zemalja EU u 2019. godini plasirano je 83% vrijednosti ovih proizvoda. U 2019. godini prvo izvozno tržište za ove proizvode je s udjelom od 37% u ukupnoj vrijednosti izvoza proizvoda od plećke i buta je Slovenija, a potom slijede Poljska i Njemačka.
Proizvodi od buta i plećke (proizvodnja, izvoz i uvoz) 2014.- 2019.
|
Jed. mjere |
2014. |
2015. |
2016. |
2017. |
2018. |
2019. |
Indeks 19./ 18. (%) |
Proizvodnja |
tona |
3.989 |
4.340 |
4.220 |
4.398 |
4.181 |
4.377 |
105 |
|
tona |
82 |
201 |
538 |
639 |
1.113 |
910 |
82 |
Izvoz |
EUR |
597.874 |
1.411.598 |
2.846.476 |
4.091.373 |
6.514.302 |
6.347.338 |
97 |
|
tona |
2.132 |
2.678 |
3.449 |
3.143 |
3.848 |
3.646 |
95 |
Uvoz |
EUR |
14.226.864 |
15.338.961 |
17.618.116 |
17.377.682 |
21.528.174 |
20.211.164 |
94 |