Raste interes hrvatskih gospodarstvenika za izlazak na tržište SAD-a

Izvor: HGK
Raste interes hrvatskih gospodarstvenika za izlazak na tržište SAD-a
Objavljeno: 26. 10. 2023. , Ažurirano: 26. 10. 2023.
Hrvatska gospodarska komora u suradnji s Udruženjem hrvatsko-američkih profesionalaca – ACAP-om i Veleposlanstvom SAD-a u Hrvatskoj pokreće ciklus seminara pod nazivom "Izlazak hrvatskih tvrtki na američko tržište – izazovi i praktična rješenja", posvećenih poslovanju na tržištu SAD-a.

Izvor: HGK
"Sve je više hrvatskih gospodarstvenika kojima je ciljano izvozno tržište SAD. Mogućnosti i način osnivanja tvrtki u SAD-u, pravni i porezni tretman poslovanja na američkom tržištu kao i mogućnosti pružanja usluga najčešći su izazovi hrvatskih gospodarstvenika prilikom izlaska na zahtjevno tržište Sjedinjenih Američkih Država. Zato smo okupili stručne predavače, odvjetnike i porezne savjetnike kako bi približili hrvatskim tvrtkama pravila poslovanja na tržištu SAD-a i dali odgovore na najčešća pitanja", pojasnila je Silva Stipić Kobali, direktorica Centra za internacionalizaciju HGK.
Silva Stipić Kobali, direktorica Centra za internacionalizaciju HGK; Izvor: HGK
Bilateralna suradnja RH i SAD-a posljednjih godina bilježi značajan rast. U 2022. godini robna razmjena s SAD-om iznosila je 3,9 milijardi američkih dolara, što je u usporedbi s godinom prije povećanje od čak 181 posto. Što se tiče izvoza usluga iz RH u SAD, u 2022. godini ta vrijednost je iznosila 735,7 milijuna dolara.
"Hrvatska i SAD posljednjih godina imaju sve bolju suradnju. Ulazak Hrvatske u Global Entry program američkog ministarstva domovinske sigurnosti koji omogućava ubrzan prelazak američkih granica za prethodno odobrene putnike – ogromna je stvar. Znaju svi koji su putovali u Ameriku. Takvi putnici uz biometrijsku putovnicu ne moraju čekati u redu da prođu kontrolu. Potpisali smo i sporazum o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja koje još nažalost nije stupilo na snagu jer se čeka zeleno svjetlo američkog Senata,“ naglasio je Damjan Benčić iz Trgovinskog odjela u Veleposlanstvu Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu.
Damjan Benčić, Trgovinski odjel u Veleposlanstvu Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu; Izvor: HGK
Naglašeno je da tvrtke, to jest gospodarstvenici, u tom procesu trebaju iskoristiti svaku priliku za umrežavanje i stvaranje kontakata.
"ACAP ima više od 2.000 članova u Americi i Hrvatskoj. Seminari poput današnjeg dio su ACAP programa za članove i tvrtke koje planiraju ili već rade na izlasku na američko i šire tržište. Uvijek smo na raspolaganju sa svojom mrežom članova u SAD-u kako bismo pomogli tvrtkama u izlasku na američko tržište", rekao je Krešimir Marušić, član uprave ACAP-a.
Krešimir Marušić, član uprave ACAP-a; Izvor: HGK
Kod izlaska na tržište SAD-a, tvrtke moraju imati na umu da je Amerika regulirana na Federalnoj, State i lokalnoj razini. Savezne države imaju svoja pravila, poreze, klastere industrija i druge različitosti pa je jedna od krucijalnih odluka odabir gdje započeti biznis. Select USA je program američke vlade za pomoći stranim poduzećima i pojedincima prilikom investiranja u SAD koji također nudi uslugu izračuna parametara za odabir optimalne lokacije.
Iva Rukelj, odvjetnica, New York.; Izvor: HGK
Bitne pravne aspekte osnivanja i poslovanja hrvatskih tvrtki na američkom tržištu predstavile su pravnice Tarja Krehić LL.M. (Duke), odvjetnica, Odvjetnički ured Krehić, Zegreb i Iva Rukelj, odvjetnica, New York.
Tarja Krehić, Odvjetnički ured Krehić; Izvor: HGK
"Nema jednoznačne formule, ali nužni su dobri savjetnici s multidisciplinarnim iskustvom u biznisu, pravu, računovodstvu i svakako specifičnoj industriji. Cilj nam je biznisima olakšati testiranje američkog tržišta, pokušaje osvajanja i u konačnici uspješne ekspanzije. Jedna od najvažnijih odluka koju će tvrtke morati donijeti je odabir pravnog oblika registracije", istaknula je Krehić.
Sanja Bogovic, porezna savjetnica iz New Yorka ; Izvor: HGK
Sanja Bogovic, porezna savjetnica iz New Yorka sa više od 25 godina iskustva je održala predavanje o kompleksnom američkom poreznom sustavu koji postoji više od 160 godina, a koji se konstantno razvija i mijenja. Iskustva s izlaskom na američko tržište podijelio je Dalibor Šijak, glavni direktor za Internacionalna tržišta Podravke.
Dalibor Šijak, glavni direktor za Internacionalna tržišta Podravke; Izvor: HGK