Izvor: Shutterstock

Predsjednik HGK: Hrvatska turizam stavlja u kontekst održivog poslovanja


Objavljeno: 12. 08. 2024. , Ažurirano: 12. 08. 2024.


Održivi turizam nema alternative

Za Udruženje mediteranskih trgovinskih i industrijskih komora (ASCAME) predsjednik  HGK Luka Burilović komentirao je važnost održivog turizma. ASCAME  je neprofitna međunarodna organizacija koja predstavlja privatni sektor Mediterana, okupljajući komore i slične organizacije iz 23 zemlje te više od 300 komora, a cilj im je štititi interese milijune poslovnih subjekata u mediteranskoj regiji. Komentar predsjednika Burilovća prenosimo u cijelosti:

"Mediteran kakav je nekad bio, slogan je koji je Hrvatska početkom dvijetisućitih koristila u međunarodnoj promociji kako bi ukazala da se radi o zemlji koju odlikuje mediteranski način života, očuvana priroda, povoljna turistička ponuda te brojne, turistima još neotkrivene destinacije. Hrvatska je početkom stoljeća bila izazivač, stari – novi povratnik na mediteranskom tržištu koji se trebao iznova afirmirati nakon Domovinskog rata. Hrvatski turizam tih je godina bio primarno vezan uz priobalje, visoko sezonalan i s tek pokojom destinacijom i objektima visoke vrijednosti. Tako je primjerice, Hrvatska 2003. godine ostvarila oko 9 milijuna dolazaka dok je 2023. ostvareno više od 20,6 milijuna dolazaka i 108 milijuna noćenja.

Rast je postojan i Hrvatska je u dvadeset godina napravila značajan iskorak ka pozicioniranju na međunarodnom tržištu. Od zemlje koja svoje USP-ove bazira na suncu, moru, netaknutoj prirodi i povoljnim cijenama, polako se profiliramo u cjelogodišnju destinaciju koja uz očuvanu prirodnu, kulturnu i povijesnu baštinu, sustavno radi i na podizanju kvalitete.

Luka Burilović.jpg

Luka Burilović, predsjednik HGK ; Izvor: HGK; 

 

 Ipak, negativni aspekti suvremenog turizma nisu zaobišli ni Hrvatsku, sve ono što opterećuje naše mediteranske susjede vidljivo je i u Hrvatskoj. Od preopterećenosti destinacija i ugroze prirodnih resursa do pritisaka na lokalnu infrastrukturu i domicilno stanovništvo, te u novije vrijeme klimatske promjene, potaknuli su Vladu RH da donošenjem Zakona o turizmu, u suradnji s lokalnim zajednicama, preuzme aktivnu ulogu u upravljanju ovom važnom gospodarskom granom koja čini gotovo 20 % domaćeg BDP-a. Hrvatska je tako početkom 2024. godine donijela prvi krovni i sveobuhvatni Zakon o turizmu koji regulira turističku djelatnost s fokusom na održivost. Zakon između ostalog, omogućuje lokalnim zajednicama da odlučuju o intenzitetu turističkog razvoja, upravljaju smještajnim kapacitetima i drugim parametrima s ciljem smanjenja vršnih opterećenja i negativnih učinaka na lokalne zajednice. Time Hrvatska, turizam stavlja u kontekst održivog poslovanja, jačanja konkurentnosti ali i ublažavanja negativnih učinaka masovnog turizma koji opterećuje sve više mediteranskih destinacija.

 Zadatak je izazovan jer je Hrvatska kao i mnoge zemlje južne Europe ovisna o turizmu, on je značajan pokretač BDP-a ali i izvor društvenih nejednakosti, a u novije vrijeme i otpora domicilnog stanovništva prema prekomjernom turizmu. Klimatske nepogode i procjene znanstvenika da će se Mediteran zagrijavati brže od svjetskog prosjeka, dodatno naglašavaju potrebu da artikuliramo kakav turizam želimo i da put prema održivosti i klimatskoj neutralnosti, ma koliko izazovni bili, nemaju alternativu.

 Za Hrvatsku gospodarsku komoru, održivost je jedna od ključnih tema ali i prioriteta u aktivnostima kojima pomažemo u poslovanju naših članica. Od specijaliziranih edukacija u ESG-u i prvog hrvatskog ESG ratinga, do središnje hrvatske konferencije iz održivosti „Podržimo održivo“ koja poslovnoj zajednici svake godine dovodi neke od najpoznatijih stručnjaka iz područja održivosti. HGK je ove godine lansirala i novu turističku platformu, "Stories – Experience Premium Croatia". Platforma okuplja vodeće pružatelje usluga u premium ponudi; hotele, marine, čarter agencije, putničke agencije, restorane, vile za odmor i kampove. Inicijativa je proizišla iz potrebe okupljanja ovog brzorastućeg segmenta ali i strateških dokumenata hrvatskog turizma koji kao jedan od ciljeva na putu održivosti, postavljaju pozicioniranje Hrvatske kao premium destinacije. Stories će kroz svoje aktivnosti poticati rast visokokvalitetne turističke ponude, razmjenjivati iskustva dobre prakse, poticati odgovorno i održivo poslovanje te članicama pomagati u sudjelovanju na domaćim i međunarodnim sajmovima, B2B radionicama, studijskim putovanjima i medijskim promocijama.

 Strategijom razvoja održivog turizma do 2030. godine, Hrvatska je okrenula novu stranicu u razvoju svoje ponude. Želimo privući goste koji su zainteresirani za dolazak tijekom cijele godine, koji traže lokalnu kulturu, umjetnost, gastronomiju, visokokvalitetan smještaj i autentično iskustvo koje može pružiti samo održivi turizam koji djeluje u sinergiji s lokalnom zajednicom. Izazova neće nedostajati, no kao i naše kolege iz drugih mediteranskih destinacija, svjesni smo da održivi turizam i promjena našeg odnosa prema ovoj važnoj gospodarskoj grani nemaju alternativu."