Izvor: Pixabay

Porast optimizma potrošača u Hrvatskoj i dalje prisutan


Objavljeno: 29. 06. 2016. , Ažurirano: 03. 07. 2016.


Pouzdanje potrošača u Europskoj uniji promatra se putem anketa koje se provode u svakoj od zemalja EU na nacionalnoj razini, a rezultate objavljuje Europska komisija. Nominalni uzorak za navedenu anketu na razini Europske unije jest 40.000 ispitanika (za Hrvatsku 1.000), no efektivno je ta brojka obično manja za 20 – 35%. Pokazatelj pouzdanja potrošača jest broj koji predstavlja razliku postotka pozitivnih i negativnih odgovora na pitanja o očekivanjima financijske situacije, opće gospodarske situacije, nezaposlenosti i štednje u narednih godinu dana, odnosno ocjene opće gospodarske situacije u prošlih godinu dana. Podaci se objavljuju kao preliminarni i kao konačni, pri čemu razlike u tim rezultatima često znaju biti i do dva boda.

Nakon prošle godine, koja je bila najoptimističnija godina od 2000., početkom ove godine pouzdanje potrošača EU se pogoršava, odnosno u veljači ove godine prekida se pozitivan godišnji trend, koji je kontinuirano trajao od lipnja 2013. godine.

Prema indikatoru pouzdanja potrošača EU, u lipnju ove godine (-4,7) pouzdanje je lošije u odnosu na ono iz lipnja 2015. godine (-2,3), a djelomično je rezultat i pogoršanja odgovora na pitanje o općenitoj gospodarskoj situaciji u narednih 12 mjeseci, gdje se u ovoj godini povećava broj odgovora onih koji misle da će situacija biti lošija. Unatoč očekivanjima lošije gospodarske situacije, podaci pokazuju da gotovo 70% ispitanika očekuje da će u narednih godinu dana trošiti približno jednak iznos sredstava na kupovinu trajnih dobara.

U prvih šest mjeseci ove godine (prosječno -5,6), pouzdanje se potrošača EU pogoršalo u odnosu na isto razdoblje 2015. godine (prosječno -3,3). S druge strane, u Hrvatskoj se i dalje bilježi poboljšanje pouzdanja potrošača, a u promatranom razdoblju na Cipru, u Mađarskoj i Hrvatskoj bilježi se najveće poboljšanje pokazatelja u odnosu na isto razdoblje 2015. godine, što je djelomično i rezultat niske baze, odnosno izraženijeg pesimizma u prošloj godini.

Poboljšanje pokazatelja pouzdanja potrošača u Hrvatskoj u dosadašnjem dijelu ove godine moglo bi utjecati i na podatke o prometu u trgovini na malo za koji očekujemo da bi mogao nastaviti pozitivan trend.