Sudionice okruglog stola
Izvor: HGK

Poduzetništvo žena u post-COVID vremenu


Objavljeno: 17. 05. 2021. , Ažurirano: 18. 05. 2021.


Pandemija koronavirusa koja je globalno utjecala na život i poslovanje, neminovno se odrazila i na žene u poduzetništvu, a upravo su njen utjecaj i kretanja poduzetništva žena nakon pandemije bili u fokusu okruglog stola održanog 13. svibnja u HGK – Županijskoj komori Split.

Okrugli stol u organizaciji Hrvatske udruge poslovnih žena Krug i uz suradnju HGK – ŽK Split okupio je meritorne sudionice, predstavnice tvrtki i institucija, koje su se, svaka iz svog ugla, osvrnule na učinak i posljedice pandemije na žene u poduzetništvu te iznijele očekivanja od post COVID vremena.

Kako se na stolu moglo čuti, pandemija je dvojako utjecala na poduzetništvo žena. S jedne su strane upravo djelatnosti u kojima je veći udio žena (poput savjetovanja, obrazovanja, turizma i trgovine) među najviše pogođenima koronakrizom, te su također mnoge žene samozaposlene ili su vlasnice mikro ili malih poduzeća, na koje je pandemija posebno utjecala. S druge strane, tijekom pandemije je na globalnoj razini došlo do povećanja broja tvrtki koje su pokrenule žene, a iskustva su pokazala da je koronakriza za neke poduzetnice predstavljala pozitivnu prekretnicu za njihovo poslovanje, otvarajući nove poslovne prilike i niše.

"Cijela koronakriza i pandemija na kraju će dugoročno vjerojatno pozitivno utjecati na to da se žene ohrabre i krenu u poduzetništvo jer se pokazalo da novi, dosad ne toliko korišteni oblici rada, imaju temelje i funkcioniraju. Uz taj zaokret i mjere koje se provode na svim razinama, to bi mogla biti dobitna formula za više žena poduzetnica", rekla je potpredsjednica HGK za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj, koja se posebno osvrnula na sektor građevinarstva i situaciju uslijed potresa u Zagrebu i na Banovini. 

1.jpg
Mirjana Čagalj, Edita Maretić Dimlić i Maja Regjo; Izvor: HGK.


Predsjednica Hrvatske udruge poslovnih žena Krug Dragica Jerkov smatra da je pandemija pokazala kako u vrlo kratkom vremenu sve može kleknuti, od države do poduzetništva. "'Pokazala je kako je globalizacija - out, a lokalizacija - in, a  tu mi žene imamo šansu jer je žena poduzetnica vlasnica mikro i malih poduzeća i obrta, koji su zbog veličine lako prilagodljivi'", poručila je Jerkov.

Ravnateljica splitskog Dječjeg doma Maestral Jelena Burazin osvrnula se na utjecaj pandemije na mentalno zdravlje i organizaciju života žena, osobito majki. Zaposlene majke bile su prisiljene balansirati između cjelodnevne brige o djeci uz svoj posao što je imalo nepovoljan utjecaj na ravnotežu između poslovnog i privatnog života. "Unatoč svim izazovima pandemija nam je pokazala da se većina ljudi može u vrlo kratkom roku uskladiti s okolnostima. No ipak određeni postotak ljudi, onih koji su bili izloženi izolaciji ili su oboljeli od bolesti COVID-19 ili doživjeli gubitak člana obitelji, razvio je simptome posttraumatskog stresnog poremećaja. Društvo treba omogućiti stručnu pomoć i podršku potrebitima, a svi oni koji primijete probleme trebaju ih rješavati i dati povjerenje stručnjacima", rekla je Burazin. 

2.jpg
Nataša Bakotić, Jelena Burazin i Dragica Jerkov; Izvor: HGK.


Iskustvo prilagodbe poslovanja te pretvaranja krize u poslovnu priliku podijelila je Edita Maretić Dimlić, ravnateljica DES-a, Ustanove za zapošljavanje, rad i profesionalnu rehabilitaciju osoba s invaliditetom, u kojoj su brzo reagirali na pandemiju usmjerivši se i na šivanje pamučnih maski, što je rezultiralo povećanjem prihoda u prošloj, pandemijskoj godini u odnosu na 2019., kao i povećanjem plaća zadnje dvije godine.

Prošla, 2020. godina bila je uspješna i za vlasnicu tvrtke Regjo Consulting d.o.o., ujedno korisnicu Poduzetničkog inkubatora za poduzetnice početnice ŽK Split Maju Regjo koja se bavi financijskim i nabavnim menadžmentom, što će joj omogućiti da se u predstojećem razdoblju fokusira na razvoj inovacije plutajućih modula, namijenjenih odmoru ali i poslovanju u smislu mobilnih ureda. 

Marketing je djelatnost koja se i inače brzo mijenja i prilagođava okolnostima, što se samo dodatno potvrdilo i u pandemiji, rekla je vlasnica marketinške agencije Libor Marketing Management d.o.o. Jozica Skelin, ujedno zamjenica predsjednice splitskog ogranka Kruga.

Stol je moderirala novinarka Nataša Bakotić, a uz zanimljive teme kojih su se sudionice dotakle, poput prednosti i nedostataka rada od kuće, položaja žena u tehničkim znanostima kao i u socijalnom poduzetništvu, bile su složne u mišljenju da će fleksibilnost i prilagodba biti najvažniji u vremenu pred nama, a da su žene u poduzetništvu i u ovim zahtjevnim vremenima itekako pokazale da mogu, hoće i znaju.