Vjekoslav Vuković i Luka Burilović
Izvor: HGK

Nužno osigurati brz protok robe s BiH i nakon ulaska u Schengen


Objavljeno: 31. 08. 2022. , Ažurirano: 31. 08. 2022.


Posljednjih mjeseci Hrvatska je uložila znatne napore u zaštiti vanjskih granica šengenskog prostora, tj. zaštite hrvatske granice kao najduže kopnene granice prema EU. To za BiH, s kojom Hrvatska ima najdužu kopnenu granicu, može značiti dodatne zastoje i čekanja pri prelasku granice. Upravo je to bila tema današnjega sastanka u HGK s Vanjskotrgovinskom komorom BiH.

Dopredsjednik VTK-a Vjekoslav Vuković istaknuo je da je Hrvatska najveći tranzitni izlaz za Europsku uniju za BiH te da postoji opravdana bojazan da će strože kontrole dovesti do zastoja ako se ne pripremimo na vrijeme. Predložili su formiranje ekspertnih timova sastavljenih od komora i predstavnika resornih ministarstava i institucija obje strane kako bi se ove jeseni mogao održati susret s gospodarstvenicima. Cilj događanja bio bi razmijeniti iskustva koje je Hrvatska imala sa Slovenijom prilikom pristupanja Schengenu, ali i omogućiti forum kroz koji bi gospodarstvenici, primarno prijevoznici, mogli otvoriti pitanja od važnosti za njihovo funkcioniranje.

Uz potrebno povećanje broja prijelaza i produljenje radnog vremena fitosanitarnih inspekcija, stavka za diskusiju je i usklađivanje dokumenata o fitosanitarnoj kontroli. Naime, potencijalan problem je i ako se neke robe nanovo kategoriziraju na način da sada moraju prolaziti kroz inspekciju, iako do sada nisu morale.

Predsjednik HGK Luka Burilović naglasio je da je naš zadatak kao komora da iniciramo ovakve stvari u interesu gospodarstvenika. „Rješavanje ovog problema jednako je važno za obje strane,“ rekao je predsjednik HGK.

Trenutno Bosna i Hercegovina s Hrvatskom u međunarodnom cestovnom prometu putnika ima devet graničnih prijelaza te 20 stalnih prijelaza za pogranični promet. Od devet graničnih prijelaza, posebne statuse imaju Gradiška i Bijača na kojima postoji granična veterinarska inspekcija i fitosanitarna kontrola, no s ograničenim radnim vremenom (9-15 sati). BiH strana predlaže otvaranje dodatnog graničnog prijelaza uz radno vrijeme 0-24 sata, kao i cjelodnevni rad fitosanitarnih kontrola – tzv. „zeleni koridori“.

U RH je iz BIH preko hrvatsko-bosanskohercegovačka granice ušlo 841 336 teretnih vozila te je to porast od preko 15% u odnosu na 2020., a više je i u odnosu na predpandemijsku 2019. god. U BIH je iz RH preko hrvatsko-bosanskohercegovačke granice ušlo 750 272 teretnih vozila te je to porast od 12% u odnosu na 2020., a više je i u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu. Prema privremenim podacima za prvih šest mjeseci 2022. ovaj trend porasta broja vozila i u ulasku i izlasku na hrvatsko-bosanskohercegovačkoj granici se nastavlja.