Vrijeme održavanja: 12.07.2019.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori održana je sjednica Turističkoga poslovnog vijeća (TPV) HGK na kojoj se raspravljalo o dosadašnjem tijeku turističke sezone i očekivanjima do kraja 2019., a predstavljen je i projekt posebnih pogodnosti Tjedan odmora vrijedan Ministarstva turizma i HTZ-a.

Dvorana (1).jpgSudionici događanja; Izvor: HGK

 

Na aktualno stanje u turizmu osvrnuo se potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević: „Brojke HTZ-a kažu da je Hrvatska u prvih šest mjeseci zabilježila 6,8 milijuna dolazaka (+6 posto) i 26,2 milijuna noćenja (+3 posto). To je izvrstan rezultat s obzirom na izazovnu turističku godinu i oporavak nama konkurentnih tržišta te upućuje na jačanje turističke ponude u razdobljima predsezone“, istaknuo Kovačević.

Dragan Kovačević (2).jpgPotpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević; Izvor: HGK

 

A iako podatci HTZ-a upućuju na suprotno, predsjednik TPV-a HGK Franco Palma skrenuo je pozornost na blagu stagnaciju, čak i pad koji će se, prema njegovim riječima, najviše osjetiti u privatnom smještaju. "Iza sebe imamo nekoliko godina rasta po izrazito visokim stopama uzrokovanim vanjskim čimbenicima, no sada je vrijeme da se dobro pripremimo na nove okolnosti te da budemo spremni na borbu za svakoga gosta“, istaknuo je Palma.

Franco Palma.jpgPredsjednik TPV-a HGK Franco Palma; Izvor: HGK

 

Igor Borojević, voditelj Službe za strategiju tržišta HTZ-a, je naglasio da te brojke predstavljaju tek trećinu dolazaka, odnosno četvrtinu noćenja, a za ocjenu kompletne sezone bit će presudni srpanj i kolovoz u kojima ostvarimo polovicu godišnjih pokazatelja.

„Porastao je broj kreveta za 4 posto, ponajprije u privatnom smještaju, a stope popunjenosti  relativno su niske. U posljednje tri godine dobili smo 165.000 novih kreveta, a od toga je 154.000 privatno, dok smo u hotelskom smještaju rasli vrlo skromno. Unatoč tome, hoteli su nositelji turističkog prometa u prvoj polovici godine sa 50 posto ostvarenih dolazaka i 39 posto noćenja“, rekao je Borojević, uz napomenu da su nam rasle 2/3 glavnih emitivnih tržišta.

Igor Borojević.jpgIgor Borojević, voditelj Službe za strategiju tržišta HTZ-a; Izvor: HGK

 

Visoke stope rasta su ostvarene i s nekih long haul tržišta poput SAD-a (13,7 posto), Kine (41 posto) i Tajvana (53 posto). Daleka tržišta zbirno u prvoj polovici godine imaju udjel od 20 posto u ukupnim dolascima i 10 posto u noćenjima, a tome je doprinijelo i preko 80 novih avionskih linija. Istra, Kvarner i Splitsko-dalmatinska županija su vodeće destinacije, dok su Dubrovnik, Rovinj i Zagreb najposjećeniji gradovi.

Prema iskustvima struke s terena, uz privatni smještaj, pad se najviše osjeti u charteru koji u zadnja tri mjeseca nudi velike popuste kako bi rasprodao plovila. Hoteli, posebno oni više kategorije, trebali bi nastaviti blago rasti, iako su nam cijene od 10 do 30 posto više nego u Španjolskoj ili Grčkoj, što bi nam se ubuduće moglo obiti o glavu.

Ugostitelji imaju pad gostiju i prometa pa opet vape za smanjenjem PDV-a, a najmanje oscilacija trebali bi imati kampovi kojima povratak Turske i Grčke ne predstavlja direktnu konkurenciju.

Barbara Mesić, glavna savjetnica ministra turizma, predstavila je projekt Tjedan odmora vrijedan, namijenjen primarno domaćim turistima, ponajviše radi poticanja domaćeg tržišta na turističke aktivnosti u pred i posezoni. Premda se kod nas listopad i ožujak općeprihvaćeno ne povezuju s razdobljem za odmor i užitke, Tjedan odmora vrijedan provodio bi se dvaput godišnje, i to upravo tijekom tih dvaju mjeseci. Hrvatski bi građani tada imali priliku posjećivati atraktivne dijelove zemlje po povoljnijim cijenama turističkih ponuda i usluga, od smještaja, preko prijevoza i ugostiteljstva, sve do posjeta nacionalnim parkovima, kulturnim institucijama i sličnom. U akciju se mogu uključiti svi turistički subjekti.