Neiskorišteni izvozni potencijal domaćih proizvođača električne opreme iznosi 432,8 milijuna dolara


Objavljeno: 10. 06. 2021. , Ažurirano: 01. 07. 2021.


Četvrta analiza u sklopu Fit4Globe projekta Hrvatske gospodarske komore pokazala je da ukupni neiskorišteni izvozni potencijal domaćih proizvođača električne opreme iznosi 432,8 milijuna dolara te da bi se realizacijom tog potencijala izvoz sektora povećao za 38,9 posto.

„Riječ je o industriji koja čini gotovo 4 posto ukupnog obujma naše industrijske proizvodnje s prihodima od 8,6 milijardi kuna, od čega  se 53 posto ostvari na međunarodnim tržištima. U tom sektoru imamo dugu i bogatu tradiciju, a neke od domaćih tvrtki iz branše su već odavno etablirani svjetski brendovi. Naša analiza je pokazala da imamo još prostora za napredak i HGK će svojim članicama staviti sve svoje resurse na raspolaganje kako bi taj neostvareni potencijal realizirali“, istaknuo je predsjednik HGK Luka Burilović.

Trenutno u Hrvatskoj posluje 328 tvrtki u sektoru proizvodnje električne opreme i zapošljavaju preko 9.400 radnika. Iako 90 posto poslovnih subjekata u branši otpada na mikro i male poduzetnike, velike tvrtke dominiraju u prihodima industrije s udjelom od 55 posto (4,7 milijardi kuna).

Prema Fit4Globe analizi, grupe proizvoda s najvećim izvoznim potencijalom su: izolirani električni vodiči, kabeli za napon do 1.000 V, električni transformatori i statički pretvarači snage veće od 10.000 kVA, dijelovi za električne transformatore i statičke pretvarače, ploče, pultovi, stolovi i ormari za električno upravljanje ili distribuciju električne energije, izolirani električni vodiči i kabeli za napon veći od 1.000 V te stalni električni otpornici.

„Električna energija neizostavni je dio svih tehnoloških promjena, a sama proizvodnja električne i elektroničke opreme industrijska je djelatnost s velikom sposobnošću rasta, razvoja i zapošljavanja. Riječ je o jednoj od značajnijih djelatnosti sektora domaće prerađivačke industrije, koja uspijeva više od pola prihoda ostvariti na zahtjevnim inozemnim tržištima“, kazao je predsjednik Udruženja električne i elektroničke industrije HGK Mladen Puškarić, dodavši kako su najveći izazovi s kojima se branša suočava nedostatak stručnoga kadra, digitalna transformacija, produktivnost, neizgrađena prodajna mreža na inozemnom tržištu te sveprisutna globalizacija i ekonomija skale.

Od ukupnoga prihoda, 4,5 milijardi kuna ostvareno je od prodaje na inozemnom tržištu, što čini 6,2 posto ukupno ostvarenih prihoda od prodaje u inozemstvu cijele prerađivačke industrije. Preko 50 posto izvoza sektora u 2019. godini činili su transformatori (koje prodajemo na čak 104 globalna tržišta) i kabeli (koje izvozimo u 93 zemlje). Vodeća su izvozna tržišta Njemačka (19,1 posto), Austrija (12,5 posto) i Italija (9,8 posto).

„Neiskorišteni izvozni potencijal za 11 odabranih proizvoda na koje se analiza Fit4Globe posebno fokusirala, postoji u 193 zemlje u ukupnom iznosu od 272,5 milijuna dolara. Kada bi taj potencijal u potpunosti iskoristili, njihov izvoz bi se povećao za 42,3 posto. Najveća vjerojatnost za povećanje izvoza je na tržištima Srbije, SAD-a, Mađarske, Kine i Francuske“, izjavio je potpredsjednik HGK za međunarodne poslove Ivan Barbarić.

Što se globalnog tržišta tiče, vodeći su izvoznici električne opreme u 2019. godini Kina (671 milijardi dolara), Hong Kong (301 milijardi) te SAD (173 milijarde). Iste zemlje su i najveći uvoznici, prednjači opet Kina s 497 milijardi dolara uvoza, dok su SAD i Hong Kong zamijenili mjesta s ukupnim uvozom od 352, odnosno 308 milijardi dolara.