Uzvanici i sudionici skupa
Izvor: HGK

Povjerenje potrošača – ključ razvoja gospodarstva


Objavljeno: 06. 03. 2017. , Ažurirano: 07. 03. 2017.


Povodom dana potrošača koji se obilježava 15. ožujka, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta i Europski potrošački centar Hrvatska, u suradnji s HGK i HOK-om, 6. ožujka održali su u zagrebačkom hotelu International konferenciju Povjerenje potrošača – ključ razvoja gospodarstva.

"Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta temi zaštite potrošača posvećuje osobitu pozornost. Educirani potrošač ima povjerenje i rado kupuje stvari, time stvarajući pozitivno okruženje i pridonoseći poslovanju tvrtke, konkurentnosti i gospodarskom rastu", istaknula je državna tajnica Ministarstva Nataša Mikuš Žigman. Ministarstvo je pružilo 24.000 savjeta potrošačima, najviše iz sektora trgovine te javnih i financijskih usluga. Potrošači se mogu u tu svrhu poslužili Centralnim informacijskim sustavom zaštite potrošača, elektroničkom poštom i novim sustavom Registar nazovi, ili javljanjem u neki od savjetodavnih centara u Osijeku, Puli, Splitu i Zagrebu.

NatasaMikusZigman_800x450.JPG

Državna tajnica Ministarstva gospodarstva Nataša Mikuš Žigman; Izvor: HGK.

"Potrošačka prava među najvažnijim su politikama EU. O toj se temi nerado govori u EU jer se ne želi priznati da postoje građani prvog i drugog reda. U zakonu se definira sigurnost, ali ne i kvaliteta proizvoda", istaknula je zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan.

"Jačanje prava potrošača ima pozitivan učinak na stvaranje njihova povjerenja u tržište te je potrebno raditi na partnerskim odnosima EU, država članica i građana, što pridonosi učinkovitosti provedbe direktiva i zakona. U području zaštite potrošača pripremaju se novi prijedlozi i poboljšanja koja će biti suvremena, konzistentna i okrenuta budućnosti", istaknula je voditeljica Odjela za političko izvještavanje i analize Stalnog predstavništva Europske komisije u Republici Hrvatskoj Mirela Rašić, ističući proces digitalne transformacije i njegova uređenja.

JosipZaher_800x450.JPG

Potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije HGK Josip Zaher; Izvor: HGK.

Potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije HGK Josip Zaher istaknuo je da je trgovina važan čimbenik u zaštiti potrošača te da, kao prva u kontaktu s potrošačima, osjeća promjene zahtjeva i zadovoljstva potrošača. "HGK je jedan od nositelja politike zaštite potrošača te već 20 godina promiče kupovinu autohtonih kvalitetnih hrvatskih proizvoda i podiže nacionalnu svijet o vrijednostima domaćih proizvoda. Želimo sinergijski povezati proizvodnju, trgovinu i potrošnju te omogućiti plasman kvalitetnih hrvatskih proizvoda na domaće, ali i svjetsko tržište te podizati svijest potrošača", kazao je Zaher, ističući važnu ulogu Komore u alternativnom rješavanju sporova, osobito putem Centra za mirenje pri HGK.

U panel-raspravi, voditeljica Službe za zaštitu potrošača MINGO-a Đema Bartulović istaknula je aktivnosti koje se provode u suradnji s udrugama za zaštitu potrošača. "Za četiri savjetovališta za potrošače ove je godine predviđeno 1,25 milijuna kuna, a potporu pruža i Grad Zagreb te očekujemo da se i drugi gradovi i jedinice lokalne samouprave uključe u projekt", rekla je Bartulović.

SudioniciPanela_800x450.JPG

Sudionici panela; Izvor: HGK.

"Primat u žalbama potrošača preuzelo je područje trgovine, a dosad su to bile telekomunikacije", kazala je pravna savjetnica u Savjetovalištu za zaštitu potrošača Dunja Mak, dodajući da se nedostatak kod proizvoda ili, primjerice, nekretnina primjećuje neposredno nakon kupovine. "Potrošači inicijalno imaju povjerenje, no kad se opeku, ono se gubi", rekla je Mak te je istaknula važnost održavanja edukativnih radionica.

Hano Ernst s Katedre za građanska prava Pravnog fakulteta u Zagrebu govorio je o projektu Zaštita prava građana u financijskoj krizi, koji financira Zaklada za znanost, a koji se provodi tri godine. "Povjerenje potrošača ovisi o očekivanju koje potrošači imaju. Do gubitka povjerenja dolazi kad su očekivanja iznevjerena, stoga informiranost potrošača ima veliku ulogu", rekao je Ernst.

Obrtnik Antun Trojnar (HOK) istaknuo je da su obrtnici spremni obeštetiti potrošača, a 45 posto sporova rješava se sporazumno. "Potrebno je pronaći razmjer odnosa cijene i kvalitete. Niti su potrošači uvijek u pravu, niti su obrtnici", smatra Trojnar, a direktorica Odjela za usluge privatnim korisnicima Vipneta Jelena Oreščanin dodaje važnost korisničke informiranosti, i o svojim obvezama, i o obvezama koje imaju pružatelji usluga.

S time koliko je važna informiranost, ali i postojanje zakonske obveze u vezi s informiranošću, slaže se i pravna savjetnica u Odjelu razvoja i potpore osiguranja Maja Mabić koja kaže da se radi na edukaciji zastupnika osiguranja, kako bi mogli valjano odgovarati na pitanja korisnika.

Pomoćnica direktora Društva za sustave upravljanja Blaženka Vlahović objasnila je strukturu i funkcioniranje Gradske plinare Zagreb. "U gradu se pojavljuju i drugi distributeri i opskrbljivači za građanstvo i gospodarstvo, a problemi nastaju kada kupci žele promijeniti opskrbljivača, premda nisu riješili dugovanja prema dosadašnjem. Liberalizacijom tržišta potrošači brzo uče te su sve upućeniji, a upravo zahvaljujući zajedničkom radu i informiranosti svima može biti lakše", rekla je Vlahović.