Učesnice prvog panela "Domaćini u krizi i nakon nje"
Izvor: Prilika Grupa
Autor: Josip Durdov

Lika-Karlovac: održan prvi online Regionalni forum obiteljskog smještaja


Objavljeno: 13. 11. 2020. , Ažurirano: 13. 11. 2020.


6. Regionalni forum obiteljskog smještaja, najveće godišnje okupljanje pružatelja usluga smještaja u domaćinstvu – iznajmljivača Ličko-senjske i Karlovačke županije, zbog pandemije koronavirusa i važećih epidemioloških mjera, održano je 12. studenoga prvi puta online.

Domaćini, pružatelji ugostiteljskih usluga u sobama, apartmanima, kućama za odmor i kampovima u domaćinstvu te u pansionima i seoskim domaćinstvima, mogli su pratiti dva panela putem linka na YT kanalu Hrvatske gospodarske komore. Organizator Foruma je Sekcija zajednice obiteljskog turizma za regiju Lika-Karlovac, koja djeluje pri ŽK Karlovca i Otočca, u partnerstvu s Prilika Grupom. Forum je prigodnim riječima otvorio Zlatko Kuzman, predsjednik ŽK Karlovac.

Panel raspravu Domaćini u krizi i nakon nje, koja je bila rezervirana za institucionalne teme kao što su promjene i novosti u zakonodavstvu, s naglaskom na poslovanje u uvjetima pandemije, vodila je viša stručna suradnica u Županijskoj komori Otočac Irena Banić.

Mali osvrt na ono što je bilo od sezone nakon lockdowna dala je u pregledu za Karlovačku i Ličko-senjsku županiju direktorica Turističke zajednice općine Rakovica, Mira Špoljarić. "Karlovačka županija sa mjesecom listopadom je na 28 % dolazaka i 32% noćenja, odnosno 99.000 dolazaka, tj. oko 198.000 noćenja. U istom periodu 2019. godine bilježila je 35.000 dolazaka i 613.000 noćenja. Od toga su čak 95% komercijalna noćenja, a 5 % nekomercijalna. Ličko-senjska županija ima indeks od 34 % dolazaka i 54 % noćenja, u apsolutnim brojkama to bi bilo 285.546 dolazaka, 1.843.440 noćenja. U istom periodu prošle godine bilo je 823.767 dolazaka i 3.386.461 noćenja, od čega su 73 % komercijalna noćenja, a 27 % nekomercijalna.

Cijela situacija oko pandemije koronavirusa najviše je naštetila sektoru turizma. Zajednica obiteljskog turizma HGK je vrlo aktivno sudjelovala u kreiranju prijedloga mjera i zahtjeva privatnih iznajmljivača Vladi RH za vrijeme pandemije, a predsjednica Zajednice obiteljskog turizma HGK Martina Nimac Kalcina naglasila je najvažnije prijedloge izvanrednih općih mjera koje su poslali iznajmljivači za saniranje nastale i potencijalne štete sektoru privatnih iznajmljivača  prouzročenih pandemijom, a to su moratorij na plaćanje paušalnog poreza, turističke pristojbe, moratorij na sve obveze plaćanja rate, anuiteta i svih obveza preuzetih iz ugovora o kreditu i pozajmica vezanih za turizam, moratorij na rate osiguravajućih društava, odgoda rokova rekategorizacije za objekte kojima istječe rok ove godine te stavljanje van snage važećeg Pravilnika o godišnjem paušalnom iznosu članarine turističkoj zajednici, odnosno odgodi njegove primjenu do iduće godine.

Istaknuto je da svaki iznajmljivač koristi i oprema vlastitu nekretninu, onaj koji drži do kvalitete svoje ponude ima puno više stvarne troškove od samih poreznih davanja, a prihodi ove sezone značajno su niži. Mnogi privatni iznajmljivači su se odlučili na odjavu kategorizacije. Marijana Lulić, voditeljica Odsjeka za povjerene poslove državne uprave iz područja gospodarstva Ličko-senjske županije, istakla je podatak da je u Ličko-senjskoj županiji je zaključno s 31. listopadom poslovanje odjavilo cca 9,4 % iznajmljivača. Otprilike isti postotak iznajmljivača je odjavio pružanje usluga smještaja na obali, dok je na kontinentu taj postotak znatno manji, s izuzetkom Općine Plitvička Jezera, gdje je oko 15,5 % iznajmljivača odjavilo pružanje usluge smještaja, što je i razumljivo, jer su Plitvička Jezera ove sezone uz Dubrovnik imala najveći pad dolazaka gostiju. Direktorica Špoljarić istaknula je da su razlozi za odjavu razni – manja popunjenost i niže cijene dovode u pitanje isplativost poslovanja, neki žele privremeno zatvoriti objekt, neki žele smanjiti troškove privremenom odjavom ili radi prodaje nekretnine, stariji iznajmljivači koji bi i bez obzira na situaciju odjavili. Početkom ove godine, najviše je nedoumica izazvalo uvođenje pomoćnih kreveta u obračun turističke članarine i zavrzlama s rješenjima o kategorizaciji u kojima pomoćnih kreveta nema. Marijana Lulić je dala pojašnjenje u kojim slučajevima iznajmljivači trebaju podnijeti zahtjev nadležnom županijskom upravnom odjelu za izmjenu rješenja o kategorizaciji te koji su rokovi propisani za obvezu rekategorizacije smještajnih kapaciteta,

Snježana Profozić, voditeljica Službe za pravne i opće poslove, informiranje i edukaciju Područnog ureda Karlovac Porezne uprave, na brojna je pitanja vezana za zakonsku regulativu dala pojašnjenja koje poreze iznajmljivač paušalac mora platiti u 2020. godini, odnosno, koja su davanja iznajmljivačima paušalcima oproštena, a koja umanjena zbog pandemije, do kojeg roka iznajmljivači moraju podnijeti obrazac TZ-2 i moraju li voditi Evidenciju o prometu, odnosno podnositi EP obrazac, tko može utvrđivati dohodak u paušalnom iznosu i na koji se način izračunava visina paušalnog poreza, obračunava li se paušalni porez na dohodak samo na stalne krevete, tj. ulaze li pomoćne postelje u obračun paušala i utječe li popunjenost smještaja i broj dana u godini u kojima se pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu na iznos paušala, u kojem roku se mora obračunati PDV i postoji li obveza podnošenja PDV obrazaca za privatne iznajmljivače i u onim mjesecima u kojima se ne ostvaruje promet podložan takvom oporezivanju, kada je moguća promjena poreznog položaja iznajmljivača i na koji način se tada obračunava porez, koje poreze iznajmljivač mora platiti ako u toku godine zatraži prestanak djelatnosti pružanja ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i brojna druga.

Natalia Krešić Lončar, vlasnica portala Odmor na zadatku, istakla je da je strah od izostanka turista opravdan. "Dogodio se šok ne samo nama, nego svim djelatnostima i u stvari dogodio se jako brzo, sa veljače na ožujak mi smo došli pod ključ. Mali iznajmljivači koji su ulagali, koji su vjerovali u strategiju razvoja obiteljskog turizma, radili na kvaliteti, imali jedan pozitivan pogled na budućnost poslovanja naglo su se našali pred blokadom. Preslagivanje u turističkoj distribuciji se već dogodilo, divovi više ne pružaju sigurnost, te je krajnje vrijeme da ovu zimu iznajmljivači iskoriste da osvježe svoje web stranice i učine se vidljivima bez posrednika. Treba krenuti prema tome da imamo svoje ime i da se počnemo udruživati lokalno", istaknula je Krešić-Lončar.

Martina Nimac Kalcina smatra da je savjesna briga o gostu na tradiciji gostoprimstva obveza iznajmljivača te je na samom kraju rasprave istakla da su se hrvatski domaćini pokazali kao izvrsni domaćini naglasivši: "To je ono što nas je uzdiglo među svim drugim iznajmljivačima u Europi i u svijetu, jer smo kao izvrsni domaćini pokupili najbolje ocjene, bilo na velikim platformama, bilo sa svojim objektima. Izuzetno je bitno povezati te sadržaje destinacije i pružiti, naravno, sigurnost i povjerenje, pogotovo u ovo današnje vrijeme".

Natalia Krešić Lončar se nadovezala porukom iznajmljivačima da budu svjesni da su "ove dvije županije perjanica hrvatskog kontinentalnog turizma".

Panel raspravu portala Lika Club na temu "Što s (korona) turizmom u 2021. godini?", koju je vodio novinar Goran Latković, prisustvovala su četiri poznata imena iz hrvatskog turizma, s područja Ličko-senjske i Karlovačke županije, koja su u jednosatnoj raspravi ponudila mnoštvo zanimljivih viđenja iduće, ali i brojna iskustva iz godine koja je sada već skoro iza nas.

_DSC7716.jpg
Učesnici drugog panela "Što s (korona) turizmom u 2021. godini?"; Izvor: Prilika Grupa; Snimio: Josip Durdov.


Boris Šuljić
, vlasnik hotela i vinarije Boškinac iz Novalje, istaknuo je kako je ovo bila jedna od najizazovnijih godina po pitanju turizma, kao i najizazovnija godina za njega kao poduzetnika. Početkom lockdowna zadržali su sve zaposlenike te iskoristili vrijeme za rad na napretku tvrtke. Zbog toga, istaknuo je, imali su vrlo uspješnu sezonu.

"Trendovi se mijenjaju neovisno o koroni i stalno se moramo prilagođavati. Optimist sam što se tiče 2021. godine i vjerujem da će se u većoj mjeri uspostaviti letovi i pomorski promet te autoturizam u punom profilu. Trebamo se dobro pripremiti nakon ovog teškog iskustva koje nam treba poslužiti kao smjerokaz za narednu sezonu te poručujem svima da se jako dobro pripreme da isporučimo visoku kvalitetu. Mi radimo već sto na sat na novim jelima", te je dodao kako vjeruje u klasičan nastavak svoje djelatnosti i povratak na "staro normalno". "Naše stare vrijednosti će i dalje motivirati ljude na putovanja. Neke navike će se promijeniti, no u ovoj industriji koja je najviše ispatila, mislim da će se vratiti stare vrijednosti natrag", zaključio je Šuljić.

Hrvojka Božić, ravnateljica Muzeja domovinskog rata iz Karlovca koji je otvoren 2019. godine, istaknula je kako su oni u ovoj godini iskoristili digitalne kanale kako bi vratili posjetitelje.

"Okrenuli smo se digitalnom marketingu te su se brzo posjetitelji vratili. U ljetnim mjesecima smo bili na 80% lanjskih gostiju te stoga optimistično gledamo na 2021. godinu. Trebalo nam je vrijeme za prilagodbu, no ovo iskustvo će nam dobro doći. Jedan od važnih elemenata za naš uspjeh je rad muzeja u lokalnoj zajednici te povezivanje unutar odredišta i tu u Karlovcu imamo još puno prostora za napredak. Optimist sam i vjerujem da s proljećem možemo krenuti u punoj snazi, naročito jer smo prilagodili sadržaje koji okupljaju veći broj ljudi, prema sadržajima individualnog karaktera", zaključila je Božić.

Krešo Rogoz, direktor tvrtke Croatia Open Land DMC iz Karlovca, također je uspješno krenuo u ovu godinu nakon čega je sve stopirano. To ih je potaknulo da traže nove resurse te su ovu sezonu iskoristili kao pripremu za drugačiji, individualni turizam i manje grupe.

"Zanimljivo je i to da smo povisili cijene zbog čega smo dobili manje grupe koje su akumulirale više novca. Ključ je u udruživanju, prikupljanju dodatnog sadržaja te izvrsnosti. Cijeli tim radi na udruživanju i novim ponudama te kontaktima sa stranim agencijama. Svi se nadamo normalnom proljeću te se baziramo na autoturiste. Vrijeme je da svi sjednemo i smislimo kako brendirati destinacije te zajedno istupimo kako bismo bili još prepoznatljiviji jer imamo mnogo toga za pokazati", zaključio je te dodao kako u 2021. godini pripremaju novost na tržištu – ronjenje na sve četiri rijeke u Karlovcu.

Mihovil Bićanić, zamjenik načelnika Općine Rakovica, koja inače izvrsno stoji po pitanju turističkih noćenja, otkrio je kako su ove godine imali oko 25% noćenja, no oporavku se nada uskoro. 

"Vjerujem u stabilizaciju tijekom iduće godine, no u 2021. godini bi se i dalje trebali fokusirati na domaće goste. Treba podignuti svijest o dodatnim sadržajima i ojačati kontinentalni turizam. U Rakovici 2021. godine fokus stavljamo na marketing i dugoročno strateško planiranje", istaknuo je Bićanić.

Snimku Foruma možete pogledati OVDJE.