Marija Šćulac Domac, direktorica Sektora za energetiku i zaštitu okoliša HGK
Izvor: HGK

Hrvatske tvrtke žele svoj dio kolača od 250 milijardi eura


Objavljeno: 16. 05. 2019. , Ažurirano: 16. 05. 2019.


Predstavljena inicijativa za proizvodnju akumulatorskih baterija u autoindustriji

"Od industrije akumulatorskih baterija očekuje se porast koji za sobom vuče beneficije i za elektroničku, kemijsku i metaloprerađivačku industriju. Vrijednost ovog novog tržišta procjenjuje se na oko 250 milijardi eura do 2025. na razini EU, dok će tržište svih ostalih baterija do 2027. dostići tek 10 milijardi. Ključna niša su električni automobili i litij-ionske baterije, za koje se predviđa godišnji rast između 8 i 9 posto. Hrvatska tu svoju priliku treba tražiti ne kroz masovnu proizvodnju, već kroz maloserijske proizvode specifične za automobilsku industriju budući da se konačni proizvod razlikuje od modela od modela", rekla je direktorica Sektora za energetiku i zaštitu okoliša HGK Marija Šćulac Domac povodom predstavljanja hrvatske inicijative za osvajanje tržišta akumulatora na konferenciji Akumulatorske baterije – nove poslovne prilike održanoj danas u HGK u sklopu Europskoga zelenog tjedna i 10. Zagrebačkog energetskog tjedna.

IMG_5243 860x372.jpg

Uzvanici i publika na predstavljanju; Izvor: HGK.


Trenutno je potražnja za baterijama velika. Panasonic podmiruje japansku potražnju, Samsung korejsku te i Europa treba pronaći vlastiti izvor. Švedski Northvolt jedini je veliki europski proizvođač s velikom tvornicom u Poljskoj, a Francuska i Njemačka pokreću inicijativu na istraživanju i razvoju akumulatora za električna vozila uz investiciju između 5 i 6 milijardi eura.

Prema procjeni Međunarodne agencije za obnovljive izvore energije u svijetu danas postoji 6 milijuna električnih vozila, a predviđa se da će do 2030. porasti na 50 milijuna. U Hrvatskoj prema Centru za vozila Hrvatske imamo 544 registrirana električna vozila, što je porast od 144 vozila u odnosu na prošlu godinu.

Potaknuti očekivanim rastom tržišta, potražnjom za odgovarajućim inženjerskim kadrom i saznanjima da se radi o radno-intenzivnoj industriji za koju cijena rada u Hrvatskoj može konkurirati cijeni rada u razvijenim državama Europe, europskoj inicijativi pridružile su se i hrvatske tvrtke. Članice hrvatske inicijative su tvrtke iz područja organizacije proizvodnje i proizvođača alata te znanstvena i akademska zajednica: Fakultet kemijskog inženjerstva i tehnologije, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Fakultet strojarstva i brodogradnje i Institut Ruđer Bošković.

Član inicijative je i tvrtka Teh-Cut, koja proizvodi specijalne alate za tlačni lijev aluminija, injekcijsko prešanje polimera te alate za oblikovanje kompozita. "Akumulatorske baterije su složen proizvod od različitih komponenata. Uočili smo mogućnost da se i sektor alata uključi u ovu priču i lanac proizvodnje, kroz izradu svih alata i naprava potrebnih za izradu baterija", kazao je direktor i vlasnik Teh-Cuta Duško Radović.

Dio inicijative je i tvrtka Data Link. "Imamo vlastitu najsuvremeniju tehnologiju za sastavljanje u automobilskoj industriji. Već sada razvijamo proizvode za japanske partnere u autoindustriji", rekao je direktor i vlasnik Data Linka Darko Crha.

"Europa je tek na 3% globalnog proizvodnog kapaciteta po pitanju baterija. Ideja je stvoriti 10-20 velikih tvornica na području Europe. Trebamo i pažljivo pratiti odnose između Kine i SAD-a budući da je 50% litija i kobalta u Kini, koji su ključni za proizvodnju baterija", rekao je pomoćnik pročelnice Gradskog ureda za gospodarstvo, energetiku i zaštitu okoliša Grada Zagreba Ivan Ivanković, istaknuvši da električna vozila nisu jedina primjena baterija, već i vjetroelektrane i solarne elektrane.

Jasno je da su dalekoistočne zemlje već u svoje strateške planove ugradile jasne ciljeve za zauzimanje vodećih pozicija na tržišta akumulatorskih baterija. EU je stoga odlučila stvoriti paneuropski i međusektorski ekosustav baterija kroz udruživanje u strukovnu asocijaciju za učinkovitiji razvoj, istraživanje, proizvodnju i izlazak na tržište. Europsko inovacijsko vijeće je 2018. godine za razvoj i istraživanje u području baterija za električna vozila predvidjelo nagradu od 10 milijuna eura za projekt baterije koja će električnim vozilima osigurati pokretljivost usporedivu s pogonom na fosilna goriva.

Ivana Čuljak iz Hrvatskoga HUB-a za InnoEnergy detaljnije je predstavila djelovanje i ciljeve Europskoga strukovnog udruženja za baterije. "InnoEnergy potiče i promiče inovacije u energetskom sektoru. Podrška uspostavi Europskog saveza za baterije (EBA) je važan mehanizam za jačanje konkurentnosti u području baterija. Primarni cilj EBA-e jeste stvoriti preduvjete za tranziciju prema čistoj energiji. Hrvatske tvrtke svojim znanjem i kompetencijama mogu itekako doprinijeti ovom cilju. Naša uloga je formulirati ključna pitanja, preporuke i projekte koji će se pridružiti ovoj inicijativi te time osigurati investicije u istraživanje, razvoj i proizvodnje baterija", naglasila je Čuljak.