Propisano je poboljšanje radnih uvjeta za vozače, jasna pravila o upućivanju vozača i bolja primjena propisa u borbi protiv nezakonitih praksi

Objavljeno: 09. 07. 2020. , Ažurirano: 09. 07. 2020.

Europski parlament je jučer odobrio veliku reformu pravila u sektoru cestovnog prometa, tzv.  paket za mobilnost. Revidiranim pravilima o upućivanju vozača u inozemstvo i razdobljima vožnje i odmora te boljom provedbom pravila o kabotaži (prijevoz robe koji u državi članici privremeno obavljaju nerezidentni cestovni prijevoznici) želi se stati na kraj narušavanju tržišnog natjecanja u sektoru cestovnog prometa i osigurati bolje uvjete odmora za vozače.

Paket se sastoji od Uredbe o pristupu tržištu cestovnog prijevoza tereta i djelatnosti prijevoznika u cestovnom prijevozu tereta ili prijevoznika putnika u cestovnom prijevozu putnika, Uredbe o maksimalnom radnom vremenu i minimalnom vremenu odmora za vozače i pozicioniranju s pomoću tahografa te Direktive kojom se revidiraju zahtjevi za provedbu i utvrđuju pravila o upućivanju vozača.

Politički dogovor s Vijećem postignut je u prosincu 2019. godine, a pravne akte su u travnju 2020. usvojili ministri država članica.

Nova pravila vozačima će pružiti bolje uvjete odmora te omogućiti da više vremena provode kod kuće. Poduzeća će rad morati organizirati na takav način da se vozači u međunarodnom prijevozu tereta mogu redovito vraćati kući, svaka tri ili četiri tjedna ovisno o rasporedu. Obvezni redovni tjedni odmori ubuduće se više neće moći provoditi u kabini vozila. U slučaju da ih vozači ne provode kod kuće, poduzeće će im morati platiti troškove smještaja.

Tahografima u vozilima bilježit će se prelasci granice, što će pridonijeti suzbijanju prijevara. Kako bi se spriječila sustavna kabotaža, uvest će se razdoblje „mirovanja” od četiri dana prije nego što se u istoj zemlji s istim vozilom mogu obavljati daljnje kabotaže.

U borbi protiv fiktivnih poduzeća od cestovnih će se prijevoznika tražiti da dokažu značajnu razinu poslovne aktivnosti u državi članici u kojoj su registrirani. Osim toga, najmanje jednom u osam tjedana morat će vraćati kamione u operativni centar poduzeća. I laka gospodarska vozila težine veće od 2,5 tone obuhvaćena su novim pravilima, koja među ostalim predviđaju ugradnju tahografa u kombije.

Nova pravila predstavljaju jasan pravni okvir s pomoću kojeg će se izbjeći različiti pristupi država članica i osigurati pravedne naknade za rad vozača. Pravila o upućivanju primjenjivat će se na kabotažu i međunarodni prijevoz s izuzetkom tranzita te na bilateralni prijevoz i bilateralni prijevoz s dva dodatna utovara ili istovara.

Usvojena pravila stupit će na snagu odmah nakon objave u Službenom listu Europske unije koja se očekuje idućih tjedana.

Pravila o upućivanju vozača u sektoru cestovnog prometa počet će se primjenjivati 18 mjeseci nakon stupanja na snagu pravnog akta.

Pravila o vremenu odmora, uključujući o povratku vozača, počet će se primjenjivati 20 dana nakon objave akta.

Pravila o vraćanju kamiona u operativni centar poduzeća i drugim izmjenama pravila o pristupu tržištu počet će se primjenjivati 18 mjeseci nakon stupanja na snagu akta o pristupu tržištu.

Cijelo priopćenje Europskog parlamenta te dodatne informacije i vezane dokumente možete vidjeti OVDJE.