Alternativno rješavanje potrošačkih sporova
Centar za mirenje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori notificiran je kao tijelo za alternativno rješavanje potrošačkih sporova, Odlukom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta od 11. svibnja 2017., temeljem članka 27. stavka 2. Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova (Narodne novine, broj 121/2016) kojim je implementirana Direktiva 2013/11/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova te je uređena provedba Uredbe (EU) br. 524/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o online rješavanju potrošačkih sporova.
Odluka je objavljena dana 16. svibnja 2017. na mrežnim stranicama Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Sukladno navedenoj Odluci Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, Centar za mirenje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori nadležan je za rješavanje svih domaćih i prekograničnih online i offline potrošačkih sporova između potrošača s boravištem u Europskoj uniji i trgovaca s boravištem u Republici Hrvatskoj.
Europska komisija registrirala je Centar za mirenje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, temeljem Odluke Ministarstva, na svojoj mrežnoj stranici OVDJE.
Centar je nadležan, na cijelom teritoriju Republike Hrvatske, rješavati sporove iz sljedećih potrošačkih sektora:
• potrošačka roba
• obrazovanje
• električna energija i voda
• financijske usluge
• opće potrošačke usluge
• usluge za slobodno vrijeme
• poštanske usluge i elektroničke komunikacije
• prijevozne usluge
• ostalo
Sukladno članku 9. stavcima 1. i 2. Zakona o alternativnom načinu rješavanja potrošačkih sporova, Centar može odbaciti prijedlog za pokretanje postupka u slijedećim slučajevima:
• potrošač nije pokušao stupiti u kontakt s trgovcem niti je prethodno tražio izravno rješavanje pritužbe s trgovcem putem pisanog prigovora
• razlozi podnošenja postupka su obijesni ili zlonamjerni
• spor već rješava ili je riješilo drugo tijelo za ARPS ili sud
• potrošač nije podnio prijedlog za pokretanje postupka u roku od jedne godine od dana podnošenja pisanog prigovora trgovcu
• rješavanje takve vrste spora bi dovelo u pitanje učinkovito djelovanje, cilj ili svrhu postupanja tijela za ARPS
• prijedlog za pokretanje postupka već je bio odbačen od strane drugog tijela za ARPS iz razloga navedenih u članku 9. stavku 1. Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova
Prijedlog za pokretanje postupka može biti na hrvatskom ili engleskom jeziku, a podnosi se neposredno, elektronski ili poštom. Postupak se može provoditi na hrvatskom ili engleskom jeziku. Centar provodi postupak sukladno pravilima iz Zakonu o mirenju (NN 18/2011) i Pravilnika o mirenju (NN 142/2011).
Prije pokretanja postupka pred Centrom potrošač mora pokušati riješiti spor izravno s trgovcem putem pisanog prigovora te dostaviti pisani prigovor. Prijedlog za pokretanje postupka pred Centrom se mora podnijeti u roku od godine dana otkad je podnesen pisani prigovor trgovcu. U suprotnom, Centar ima pravo odbaciti prijedlog.
Postupak pred Centrom je neobvezatan za potrošača i trgovca pa se stranke mogu svojom izjavom volje povući iz postupka. Nagodba zaključena u postupku mirenja stječe svojstvo ovršne isprave u skladu sa Zakonom o mirenju.
Troškovi su regulirani Odlukom o troškovima u postupcima mirenja (NN 142/2011) i Odlukom o izmjeni i dopuni Odluke o troškovima u postupcima mirenja (NN 67/2017)
Predviđeno prosječno trajanje postupka pred Centrom je 2 mjeseca.
Mrežna stranica Europske komisije – ODR Platforma sadrži podatke o svim nacionalnim notificiranim tijelima za alternativno rješavanje potrošačkih sporova u Europskoj uniji.