"Za većinu hrvatskih pravnika alternativno rješavanje potrošačkih sporova još je uvijek neotkriveno pravno područje. U takve pravnike ubrajam i sebe, stoga mi možete vjerovati kada vam kažem da su vaše znanje i iskustvo u tom području neprocjenjivo vrijedni. Mirenje kao alternativni način rješavanje sporova, s obzirom na sve njegove prednosti, predstavlja najbrži i najpovoljniji način rješavanja sporova među strankama. Kada stranke otkriju kako rješenje sporova leži u njihovim vlastitim rukama, a ne u rukama odvjetnika i sudaca, postati će istinskim gospodarima svog vremena i materijalnih sredstava. Time će suđenje zapravo postati alternativa mirenju", poručila je Jasna Omejec, predsjednica Centra za mirenje pri HGK na otvaranju 6. Okruglog stola o mirenju.

Skupna1 800x450..JPG

Sudionici 6. Okruglog stola o mirenju; Izvor: HGK.

Glavne teme rasprave bile su primjena novog Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova, odnosno jesu li ciljevi postavljeni njime realni ili su samo skup lijepih želja te generalna rasprava o mirenju u Hrvatskoj.

Danijela Markovic Krstic 800x532.JPG

Voditeljica Odjela za Europski potrošački centar Ministarstva gospodarstva Danijela Marković Krstić; Izvor: HGK.

Danijela Marković Krstić, voditeljica Odjela za Europski potrošački centar Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta istaknula je kako novi Zakon donio online platformu putem koje potrošači mogu rješavati svoje pritužbe. "Platforma ne rješava sama sporove potrošača, već je sredstvo putem kojeg se omogućuje da potrošači iz udobnosti svog doma pokušaju riješiti svoj spor ako imaju problem oko online ugovora, bilo nacionalno ili prekogranično. Trenutno ne bilježimo porast rješavanja slučajeva na platformi jer potrošači još uvijek radije direktno kontaktiraju nadležne institucije mimo platforme", kazala je Marković Krstić.

Mirjana Kosec 800x532.JPG

Tajnica Centra za mirenje pri HGK Mirjana Košec; Izvor: HGK.

Mirjana Košec, tajnica Centra za mirenje pri HGK, ukratko je predstavila tu instituciju koja je osnovana 2002. godine i jedno je od osam tijela koje je Ministarstvo gospodarstva predvidjelo za alternativno rješavanje sporova iz svih potrošačkih sektora. Naglasila je kako se potrošač prvo mora direktno obratiti trgovcu za rješavanje spora pa tek onda kontaktirati Centar.

"Mirenje je dobrovoljan postupak i stranke uvijek mogu odustati, konačno rješenje je uvijek u njihovim rukama i one moraju aktivno ispregovarati rješenje prihvatljivo za obje strane. Potrebno je stalno raditi na edukaciji i promociji alternativnog rješavanja sporova jer je to dobar put da se razvija sustav, ali riječ o dugoročnom i teškom poslu", poručila je Košec.

Suzana Kolesar 800x532.JPG

Tajnica Suda časti i Centra za mirenje Hrvatske obrtničke komore Suzana Kolesar; Izvor: HGK.

Suzana Kolesar, tajnica Suda časti i Centra za mirenje Hrvatske obrtničke komore, opisala je ta dva tijela kao nezavisna, nepristrana, transparentna i stručna pri rješavanju sporova, a glavni cilj im je postizanje nagodbe koja je ujedno i ovršna isprava. "Možemo učiti iz primjera Italije, Grčke i Turske gdje je mirenje obvezno za neke predmete, a ne dobrovoljno. Što se tiče novog Zakona, njegova najveća korist jest promocija mirenja i arbitraže te informiranje javnosti o tim pitanjima", izjavila je Kolesar, dodavši kako tek treba vidjeti kako će provedba Zakona izgledati u praksi.

Naglašeno je da su brzina i fleksibilnost alternativnih postupaka vrlo bitne stavke za potrošače koji sve više zaziru od kulture parničenja.

Mirjana Kosec Kresimir Sajko 800x450.JPG

Mirjana Košec uručila je nagradu Centra za mirenje HGK profesoru emeritusu Krešimiru Sajku; Izvor: HGK.

U sklopu događanja dodijeljena je i nagrada Centra za mirenje HGK profesoru emeritusu Krešimiru Sajku za dugogodišnji rad na kreiranju i promicanju sustava za mirenje u Hrvatskoj.

"Dugo sam se bavio ovom plemenitom idejom i drago mi je vidjeti da mojim stopama dalje idu moje kolege. Nadam se da ćemo i ubuduće nastaviti promicati ideju alternativnog rješavanja sporova", zaključio je Sajko.