Izvor: Pixabay

50 mjeseci realnoga rasta maloprodajnoga prometa EU


Objavljeno: 07. 11. 2017. , Ažurirano: 08. 11. 2017.


U rujnu ove godine maloprodajni je promet EU (odjeljak G47) realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 3,5% (u Hrvatskoj 3,7%) veći u odnosu na rujan 2016. godine.

Time je nastavljen trend godišnjega rasta koji kontinuirano traje od kolovoza 2013. godine, što je djelomično rezultat povoljnijega trenda na tržištu rada te kretanja potrošačkoga optimizma koji je, iako i dalje negativan, bio znatno povoljniji u odnosu na prethodno razdoblje (2008. – 2013.).

Godišnji rast prometa u ovogodišnjem rujnu na razini EU strukturno je rezultat povećanja u gotovo sve 24 zemlje EU, za koje su podaci dostupni (podaci za Češku, Grčku, Cipar i Nizozemsku nisu dostupni), izuzev Luksemburga (-25,3%, promet jedne velike internetske kompanije od srpnja ove godine drugačije se bilježi), gdje je zabilježen pad. Najbrža dinamika realnoga godišnjeg rasta ponovno je zabilježena u Rumunjskoj (14%).

U prvih devet mjeseci ove godine maloprodajni je promet EU (G47) u prosjeku bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2,7% (u Hrvatskoj 4,4%) veći u odnosu na isto razdoblje 2016. godine, odnosno 7,2% veći (u Hrvatskoj manji za 3,1%) u odnosu na isto razdoblje 2008. godine.

Ovogodišnja dinamika rasta maloprodajnoga prometa koji ostvaruju hrvatski poduzetnici kojima je trgovina na malo pretežita djelatnost brža je u odnosu na prošlogodišnju (4,4% u odnosu na 1,8%), na što je djelomično utjecalo povoljnije pouzdanje potrošača, nova porezna reforma (koja je imala pozitivan utjecaj na povećanja kupovne moći) i rekordna turistička sezona. Porezne reforme (2015. i 2017. godine), potrošački optimizam i trend rekordnih turističkih pokazatelja pozitivno su utjecali na trend povoljnijih kretanja maloprodajnoga prometa koji traje posljednje tri godine, a to je pak pozitivno utjecalo na kretanja osobne potrošnje (čini oko 60% BDP-a), poslovanje poduzetnika u trgovini te smanjivanje udjela djelomično naplativih i potpuno nenaplativih kredita u ukupnim kreditima djelatnosti trgovine (trend smanjivanja od sredine 2015. godine, što je opisano u HGK analizi „Kvaliteta kredita u djelatnosti trgovine“ koja se može naći na poveznici http://www.hgk.hr/s-financijske-institucije-poslovne-informacije-i-ekonomske-analize/odjel-za-makroekonomske-analize/analize-i-publikacije ). Nastavi li se trenutna dinamika rasta (4,4%) realnoga prometa poduzetnika kojima je pretežita djelatnost registrirana u odjeljku G47, razina tog prometa bi već sljedeće godine mogla biti veća u odnosu na onu iz 2008. godine.