Predsjednica Republike Kolinda Grabar-Kitarović
Izvor: HGK

Počinje nova era hrvatske diplomacije


Objavljeno: 05. 05. 2017. , Ažurirano: 05. 05. 2017.


"Od početka se zalažem i zagovaram velike poslovne prilike, potičem hrvatske tvrtke u nastupu na novim tržištima koja su već dugo za nas otvorena, a mi se tom otvorenošću još ne koristimo", naglasila je predsjednica RH Kolinda Grabar-Kitarović u uvodnom govoru na konferenciji Izazovi hrvatske gospodarske diplomacije koja se u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, Ministarstva vanjskih i europskih poslova i Jutarnjeg lista održala danas, 5. svibnja, u muzeju Mimara.

"Dobrim gospodarskim odnosima možemo se pohvaliti samo s tradicionalnim trgovinskim partnerima", rekla je Grabar-Kitarović te istaknula da to nije slučaj s drugim bivšim tranzicijskim zemljama u kojima su vidljiva kvalitetna greenfield–ulaganja iz tržišta kojih kod nas nema, poput Japana, SAD-a, itd. Naglasila je važnost sveobuhvatne državne gospodarske strategije kojoj je gospodarska diplomacija, ako su ciljevi dobro postavljeni, bitan i učinkovit kotačić te posebno pozdravila Sporazum MVEP-a i HGK o razvijanju vanjskotrgovinske suradnje, parafiran netom prije same konferencije. Glavni urednik Jutarnjeg lista Goran Ogurlić u svom uvodnom govoru Sporazum je definirao kao novu infrastrukturu gospodarske diplomacije u Hrvatskoj koja nam je godinama toliko nedostajala.

"Današnji gospodarski razvoj nezamisliv je bez internacionalizacije poslovanja i gospodarske diplomacije koja je u razvijenim društvima preuzela primat nad klasičnim oblikom. Time se osigurava devizni priljev, servisiranje javnog duga te posljedično osiguravanje makroekonomskog rasta", naglasio je predsjednik HGK Luka Burilović, rekavši da je istraživanje HGK među hrvatskim izvoznicima pokazalo da 84 posto hrvatskih tvrtki treba mnogo snažniju financijsku potporu pri internacionalizaciji poslovanja, što je njihov ključni problem u izvozu.

LukaBurilovic_800x450.jpg

Predsjednik HGK Luka Burilović predstavio je rezultate ankete o ulozi gospodarske diplomacije; Izvor: HGK.

"Preuzimanjem uspješnoga austrijskog modela gospodarske diplomacije te Sporazumom o suradnji MVEP-a i HGK počinje nova era gospodarske diplomacije", istaknuo je Burilović, dodavši da su austrijske investicije u inozemstvu primjenom modela Austrijske gospodarske komore porasle za čak 332 posto.

"Gospodarska diplomacija imala je i na početku, kao i danas, važnu ulogu u ostvarivanju blagostanja. Od priznanja do danas imamo uspostavljene diplomatske odnose sa 194 države u kojima djeluje 87 diplomatsko-konzularnih predstavništava", rekla je državna tajnica Ministarstva vanjskih i europskih poslova Marija Pejčinović Burić, naglasivši da se sada traži suvremen i optimalan model potpore hrvatskom gospodarstvu.

Zamjenik glavnog direktora inicijative Advantage Austria Austrijske gospodarske komore Michael Otter predstavio je rezultate gospodarske diplomacije Austrije koja je sedmi najveći izvoznik na svijetu. U okviru inicijative Austrijske gospodarske komore djeluje više od 110 ureda u 70 zemalja sa sedamdeset godina iskustva, uz financijsku potporu Federalnog ministarstva za znanost, istraživanje i gospodarstvo. Osamsto zaposlenika osamdeset nacionalnosti kao vrsni poznavatelji tržišta na kojem rade unutar ove inicijative brinu se o ulasku austrijskih tvrtki na tržište, pružajući stalnu potporu i savjete te tražeći prikladne partnere.

Panel2_800x450.jpg

Sudionici panel-rasprave (s lijeva na desno): Ante Mandić, Zvonimir Viduka, Luka Burilović, Marija Pejčinović Burić, Marinko Došen i Marin Pucar s moderatorom Mislavom Togonalom; Izvor: HGK.

U okviru konferencije održana je i prigodna panel-rasprava. Tijekom rasprave Burilović je ukratko predstavio rezultate istraživanja rekavši da je najveći izazov za naše tvrtke prilikom internacionalizacije poslovanja nedostatak institucionalne potpore na stranim tržištima. Istaknuo je i kako 79 posto tvrtki smatra da porezni sustav ima veliki utjecaj na nisku razinu izvoza, a 63 posto tvrdi da je nepovoljan tečaj kune također značajna prepreka. Burilović je, k tome, naglasio otvaranje sedam novih predstavništva HGK u kontekstu doprinosa razvoju gospodarske diplomacije te 900 organiziranih sajmova u zemlji i inozemstvu, s više od 16 tisuća gospodarstvenika.

>

Predsjednik Uprave Podravke Marin Pucar rekao je da je nedavni odlazak u Katar bio tek četvrti korak u osvajanju tržišta te da je riječ o prehrambenoj diviziji, za sve ostalo potrebna je još veća institucionalna potpora, dodajući da se skupo izboriti za tržišnu poziciju. Pejčinović Burić objasnila je da sporazum s HGK predviđa trgovinske atašee. MVEP ima gospodarske savjetnike, dok će HGK dati trgovinske atašee te može odraditi važan B2B-dio za tvrtke na stranim tržištima. Predsjednik Uprave AD Plastik Marinko Došen istaknuo je važnost kapitalnih investicija u Hrvatskoj, dok je predsjednik Uprave IN2 Ante Mandić rekao da Hrvatskoj nedostaju sistemski integratori te da njegova tvrtka izlazi na strana tržišta uglavnom u suradnji s drugim tvrtkama. Direktor tvrtke Altpro Zvonimir Viduka istaknuo je sajmove koji su važni u poslovanju i Komoru koja je u tom pogledu mnogo pomogla, dodavši da je maloj Hrvatskoj teško ulaziti na strana tržišta, posebice tamo gdje postoji domaća konkurencija. Predsjednik Uprave Đuro Đaković grupe Tomislav Mazal skrenuo je pozornost na potrebu jasnog profiliranja odnosno definiranja u kojim zemljama koji hrvatski proizvod može biti konkurentan.

Kratku analizu ankete HGK o ulozi gospodarske diplomacije, provedenoj među tvrtkama, možete učitati iz pratećih dokumenata na ovoj stranici.