Okrugli stol Promocija strukovnog obrazovanja u Gradu Zagrebu: Zagrepčani ne žele u strukovne škole

HGK
Potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze Mirjana Čagalj

Na današnjem okruglom stolu Promocija strukovnog obrazovanja u Gradu Zagrebu u Hrvatskoj gospodarskoj komori, namijenjenom ravnateljima osnovnih škola Grada Zagreba, a organiziranom u suradnji s Gradskim uredom za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba, razgovaralo se o promociji i značaju strukovnih zanimanja, u skladu s trendovima na tržištu rada.

"Iako 70 posto djece upisuje strukovne škole, ove godine upisalo se 8000 djece manje nego prošle godine, a nama upravo u tim strukovnim sektorima nedostaje radne snage. Značajno je spomenuti da u Zagrebu nijedan učenik ove godine nije bio zainteresiran za zanimanje armirača ili, primjerice, zidara", istaknula je potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze Mirjana Čagalj te naglasila da je ovo ključan segment razvoja gospodarstva. Upravo zato HGK aktivno promiče projekt Dualnog obrazovanja kao proaktivno rješenje koje pruža radno iskustvo, znanje i potrebne vještine učenicima tijekom njihova obrazovanja te im omogućava istodobno da budu plaćeni za rad.

predstavnici_OS-a_800x450.JPG

Ravnatelji osnovnih škola Grada Zagreba; Izvor: HGK.

"Smanjuje se broj svih učenika, uvozimo radnu snagu, a istovremeno, mladi su nezaposleni ili odlaze. Trebamo promicati programe koji su važni za gospodarstvo te osvijestiti djecu o prednostima strukovnog obrazovanja, što najbolje mogu učiniti osnovne škole jer imaju utjecaja na buduće preferencije", izjavila je zamjenica pročelnika Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba Mila Jelavić te je zatražila promjenu uvriježenog stajališta, pitajući prisutne zašto poljoprivrednik ne može biti odlikaš.

"Istina je da 70 posto učenika upisuje strukovne škole, ali to im često nije prvi izbor. U Hrvatskoj se napokon više priča o strukovnom obrazovanju, baš kako je to normalno u Europi", ističe ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Mile Živčić te naglašava da je Europska komisija reagirala na hrvatsku Strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije, tražeći jasniji strateški okvir razvoja strukovnog obrazovanja.

OkrugliStol_800x450.JPG

Sudionici okruglog stola; Izvor: HGK.

Pomoćnik ministra znanosti i obrazovanja Momir Karin istaknuo je da su najvažnija sastavnica na kraju ipak roditelji i sustav koji mora zaustaviti negativne demografske trendove i riješiti problem minimalnih plaća. "Učenik treba znati da će živjeti od svog rada, treba ga zainteresirati za strukovna zanimanja. Postali smo sustav koji obrazuje djecu za druga tržišta", izjavio je Karin.

Ravnatelji zagrebačkih strukovnih škola požalili su se na to da djeca ne upisuju strukovne škole. "Ove godine nismo upisali nijednog zidara", ističe ravnatelj Obrtničke i industrijske graditeljske škole Anto Vidović, dok Josip Rodin, ravnatelj Škole za montažu instalacija i metalnih konstrukcija navodi kako tek upisanim učenicima moraju pokazivati kako izgleda čekić, dok za sklopivi metar misle da se otvara kao na tabletu. Istovremeno, predstavnici udruženja graditeljstva i strukovne grupe metaloprerađivača suočeni se s kroničnim nedostatkom radne snage. "Pristupanjem EU, dio je radnika otišao, dok se s druge strane zaustavio priljev radnika iz susjednih zemalja. Nudimo i stipendije i vrlo dobre plaće, ali radnika nema, a navedena se zanimanja percipiraju kao zanimanja nižeg ranga", naglasili su Lahorka Krsnik iz tvrtke Kamgrad i Boris Prpić iz tvrtke Alas Info.

Sudionici su zaključili da je nužno promovirati strukovna zanimanja u lokalnim sredinama, prema potrebama tržišta rada, dok bi u osnovnim školama trebalo informanti učenike od ranije dobi, a ne isključivo od osmih razreda.

Hrvatska gospodarska komora i Grad Zagreb, sukladno zaključcima Okruglog stola, u narednom razdoblju planiraju zainteresiranim učenicima završnih razreda osnovnih škola, kao i njihovim roditeljima, organizirati posebne prezentacije koje će držati stručnjaci, odnosno predstavnici strukovnih udruženja HGK. Uz predstavljanja po školama, planirana je i organizacija studijskih posjeta učenika završnih razreda osnovnih škola proizvodnim pogonima zainteresiranih poduzeća, kako bi se kroz razgovor s radnicima upoznali s određenim zanimanjem, proizvodnim procesima te ih se na taj način motiviralo za odabir strukovnih zanimanja.