Nastavak trogodišnjeg trenda rasta maloprodajnoga prometa EU

U rujnu ove godine maloprodajni je promet EU (odjeljak G47) realno bio, prema kalendarski prilagođenim podatcima, 2,2% (u Hrvatskoj 2%) veći u odnosu na rujan 2015. godine.

Rujanskim porastom prometa na razini EU nastavljen je trend godišnjega rasta koji kontinuirano traje tri godine, tj. od kolovoza 2013. godine. Spomenuti trend rasta djelomično je rezultat povoljnijega trenda na tržištu rada i kretanja potrošačkoga optimizma koji je, iako i dalje negativan, bio znatno povoljniji u odnosu na prethodne godine. Ove godine uzlazni trend godišnjega rasta maloprodajnoga prometa bilježi se unatoč tome što se od veljače ove godine bilježi negativan trend pouzdanja potrošača u odnosu na prošlu godinu (unatrag desetak godina rekordnu prema optimizmu).

Godišnji rast rujanskoga prometa na razini EU strukturno je rezultat povećanja u većini zemalja EU (podatci za Češku, Grčku, Italiju, Cipar i Nizozemsku nisu dostupni), izuzev Belgije (-3,2%), Njemačke (-0,4%) i Slovenije (-0,1%), gdje je zabilježen pad.

U Luksemburgu (15,2%) i Rumunjskoj (9,7%) ponovno se bilježi najbrža dinamika rasta među zemljama EU (trend koji kontinuirano traje od početka ove godine). Za Rumunjsku, ovo je prva jednoznamenkasta stopa rasta nakon rujna prošle godine, što je i očekivano s obzirom na to da su se upravo od tada počele bilježiti visoke stope rasta (dvoznamenkaste), što je djelomično bilo rezultat smanjenja stope PDV-a na hranu, a kasnije i opće stope PDV-a.

U prvih devet mjeseci ove godine maloprodajni je promet EU (G47) u prosjeku bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2,7% (u Hrvatskoj 1,8%) veći u odnosu na isto razdoblje 2015. godine, odnosno 4,5% veći (u Hrvatskoj manji za 7,3%) u odnosu na isto razdoblje 2008. godine.

Komentar direktora Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize HGK, Zvonimira Savića:

Maloprodajni promet u EU nastavlja s uzlaznim kretanjima, ali je u Hrvatskoj u prvih devet mjeseci ove godine i nadalje niži za oko 7,3% u odnosu na pretkriznu 2008. godinu. Poboljšanje indeksa pouzdanja potrošača te rast prosječne plaće pozitivno utječu na rast prometa u trgovini na malo u Hrvatskoj, ali povratak na pretkriznu razinu prometa ne očekujemo prije 2018. godine.