Izvor: HGK

Dobra financijska pismenost preduvjet je uspjeha na tržištu rada


Objavljeno: 09. 03. 2016. , Ažurirano: 10. 03. 2017.


„Dobra financijska i informatička pismenost značajni su preduvjeti za bolju pripremljenost učenika i studenata za tržište rada i zahtjeve budućih poduzetnika. Te je ciljeve prepoznala i HGK kao stratešku orijentaciju pa ih u suradnji s drugim institucijama provodi kroz svoje globalne projekte Dualno strukovno obrazovanje i Zaposlimo Hrvatsku“, istaknuo je potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije Josip Zaher otvarajući okrugli stol „Financijska pismenost u hrvatskim školama“, održan u sklopu obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca dodavši da je Komora u ovoj godini intezivirala aktivnosti. „Organizirali smo okrugle stolove u Zagrebu, Osijeku, Puli i Splitu s više od 500 sudionika“, kazao je Zaher te je istaknuo važnost financijskog obrazovanja mladih, radi sagledavanja važnosti trošenja u skladu s mogućnostima i u skladu s onim što se privređuje.

Mila Jelavić i Josip Zaher

 „Grad Zagreb je zainteresiran za financijsku pismenost sugrađana, osobito mladih koje treba što ranije početi pripremati i educirati kako bi u životu mogli donositi ispravne odluke u pogledu osobnih financija i trošenja novca“, rekla je Mila Jelavić iz Gradskog ured za obrazovanje, kulturu i sport.

„Uloga HANFA-e je iznimno važna, osim nadzora i u edukaciji te prevenciji“, napomenula je članica Upravnog vijeća HANFE Silvana Božić dodajući kako su danas financijske usluge sve kompleksnije te nedostatak financijske pismenosti određeni broj ljudi čini ranjivijima i dovodi do opterećenja njihova kućnog budžeta i nemogućnosti plaćanja. Istaknula je istraživanje financijske pismenosti, koje je krajem prošle godine provela HANFA i HNB u suradnji s Ministarstvom financija, koje je pokazalo je da su najniže stope poznavanja financijske pismenosti kod najmlađih i najstarijih osoba.

„Odgajanje djece kreće od obitelji, ali dužnost je i obveza obrazovnog sustava da u području financijske pismenosti provodi kvalitetnu edukaciju“, rekla je Mara Plaza Leutar iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta govoreći o financijskoj pismenosti i kurikularnoj reformi te je napomenula da je financijsko obrazovanje već bilo uključeno u Program obrazovanja iz 2014. godine u temi Poduzetništva.

Ravnateljica Druge ekonomske škole Ana Naletilić kazala je da su u školi zastupljeni ekonomski sadržaji, kao što je tržište kapital, poduzetništvo itd., a za učenike organiziraju i posjete gospodarskim te financijskim institucijama u Hrvatskoj.
Direktor Ureda korporativnih komunikacija Erste Bank Dario Gabrić istaknuo je važnost razvoja kompetencija i vještina te interaktivnu izložbu koja se održava u Tehničkom muzeju u Zagrebu „Abeceda novca“ iniciranu od strane Erste Grupe, koju je posjetilo 18.000 ljudi, a u kojoj djeca i mladi uče kako se ponašati pametno i odgovorno kada je riječ o trošenju novca.
Član Uprave Croatia osiguranja Marijan Kralj usporedio je ulaganja u životno osiguranje u Hrvatskoj i Slovačkoj, koja je u prednosti te je naveo primjer da je tek dva posto ugroženih od poplava u Hrvatskoj bilo osigurano, dok je u Njemačkoj njih 40 do 45 posto, a u Kanadi i do 65 posto. Predsjednik Uprave Grawe Hrvatska Igor Pureta rekao je da je osiguranje kompliciran proizvod i bez osobnog objašnjavanja nema uspjeha. Istaknuo je važnost promicanja stručnosti, znanja i vještina koja se zanemaruju, a ističu se pitanja bogaćenja.

Voditeljica poslovnice Hypo Alpe-Adria-Bank Željana Marović naglasila je važnost brze dostupnosti informacija te edukacije u području upravljanja novcem, što treba postati vještina. Članica Uprave Raiffeisen Invest Vesna Tomljenović Čičak smatra kako je potrebna još intenzivnija komunikacija. „Važno je osvijestiti mlade ali i cijelu populaciju da postoje proizvodi koje donose prinose ali i rizike“, rekla je. Financijsku pismenost i aktivnosti civilnog društva istaknuo je Luka Bogdan iz Instituta za stručno usavršavanje mladih. Samostalna savjetnica u HGK Sanja Ćorić naglasila je važnost znanja i informacija te zajedničkog djelovanja kako bi se postigli pozitivni efekti. Također je istaknula zajednički pilot projekt HGK i Grada Zagreba u provođenju financijske pismenosti u nekoliko srednjih škola u Zagrebu. „HGK će kontinuirano provoditi aktivnosti u smjeru poboljšanja financijske pismenosti organizirajući okrugle stolove i izravne razgovore s ravnateljima i nastavnim osobljem, stručne radionice za učenike i studente kao i posjete i stručnu praksu u financijskim institucijama, izradu i distribuciju edukativnih materijala s jednostavnim pojmovnicima i pojašnjenjima kroz primjere te većom prisutnošću na društvenim mrežama.“, istaknula je Čorić.

Publika

Sudionici panela naglasili su važnost medija u financijskom opismenjavanju mladih, koji trebaju prilagođenim financijskim rječnikom slati u javnost jednostavne i korisne poruke. Mladi su zainteresirani za edukaciju o financijama što pokazuju i brojni srednjoškolci polaznici tečajeva.

Panelisti su se složili da projekt Financijske pismenosti, kako mladih, tako i ostalih dobnih skupina, treba provoditi kontinuirano i fokusirano, te aktivnosti na provođenju organizirati tijekom cijele godine, ne vežući se isključivo samo za Svjetski i Europski tjedan novca.

Financijska pismenost treba biti integrirana u obrazovni sustav, slažu se svi današnji panelisti, kroz novi kurikulum. Kako bi se postigla puna efikasnost i usklađenost u projektu trebaju zajednički sudjelovati državne i gradske institucije, agencije kao i predstavnici financijske industrije i obrazovni sektor. Dio programa može se voditi i u vidu dodatnog obrazovanja, koje nije nužno uključeno u obveznu nastavu.

Okrugli stol održan je u organizaciji HGK i Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport, uz podršku HANFA-e, Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta te financijskih institucija.

HGK u projektu Financijske pismenosti sudjeluje od samog njegovog početka, lani je organizirano tijekom Tjedna financijske pismenosti više od 20 seminara, namijenjenih učenicima srednjih škola, studentima i zainteresiranoj javnosti, a isto toliko seminara i tijekom Svjetskog dana investicijskih fondova na kojima je sudjelovalo više od 1000 učenika, studenata i poduzetnika.

Hrvatska gospodarska komora kontinuirano provodi aktivnosti usmjerene na podizanje financijske pismenosti potrošača i gospodarskih subjekata, a tijekom obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca održat će sljedeća događanja:

 

Ponedjeljak, 14. ožujka 2016. u 10,30

OSIJEK, Ekonomski fakultetu u Osijeku

Tematska konferencija Financijska pismenost i visokoškolske ustanove

 

Četvrtak, 17. ožujka 2016. u 12 sati

PULA, Županijska komora Pula

Predavanje Financijska pismenost u srednjim školama

 

Petak, 18. ožujka 2016. u 12 sati

SPLIT, Županijska komora Split

Predavanje Financijska pismenost u srednjim školama

 

Petak, 18. ožujka 2016. u 11 sati

ZAGREB, Hrvatska gospodarska komora

Okrugli stol Financijska pismenost u hrvatskim školama